علمی فرهنگی ورزشی
دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, :: 11:30 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 سوسیالیسم (Socialism)

 

سوسیالیسم (Socialism) به عنوان اقتصادی با برنامه‌ریزی متمرکز که دولت در آن تمامی ابزارهای تولید را کنترل می‌کند، در قرن بیستم سرانجامی تراژیک داشت. 

این نوع نظام اقتصادی که از تعهد به اصلاح نقایص اقتصادی و اخلاقی کاپیتالیسم نشات گرفت، هم به لحاظ سوء‌ کارکرد اقتصادی و هم از نظر ظلم اخلاقی از کاپیتالیسم بسیارپیشی گرفت. با این حال، ایده و آرمان سوسیالیسم از بین نرفته است. مشخص نیست که آیا شکلی از سوسیالیسم در نهایت به عنوان یک نیروی‌سازمان‌دهنده مهم دوباره ظهور خواهد کرد یا نه اما افرادی که داستان شگرف فراز و نشیب‌های آن را مدنظر قرار نداده باشند، نمی‌توانند دورنمای آن را به دقتبرآورد کنند.


پیدایش برنامه‌ریزی سوسیالیستی
غالبا این گونه تصور می‌شود که‌ایده سوسیالیسم از آثار کارل مارکس استخراج می‌گردد. در حقیقت،‌ مارکس تنها چند صفحه راجع به سوسیالیسم، چه به عنوان یک طرح کلی اخلاقی یا یک طرح کلی عملی برای جامعه نوشت. معمار واقعی نظم سوسیالیستی لنین بود. وی اولین کسی بود که با مشکلات عملی‌سازمان‌دهی یک نظام اقتصادی بدون استفاده از انگیزه‌های محرک سودجویی یا قیود ذاتی رقابت، مواجه شد.
لنین کار خود را با این خیال باطل و کهنه آغاز کرد که اگر محرک سود و مکانیسم بازار کنار گذاشته شوند، از پیچیدگی‌سازماندهی اقتصادی کاسته می‌شود. در یکی از دست‌نوشته‌های او آمده است: این‌سازماندهی «شبیه عملیات ابتدایی مشاهده، ضبط و صادر کردن رسید است برای کسی که می‌تواند بخواند و بنویسد و با چهار عمل اصلی جبر آشنایی دارد».
اما به واقع حیات اقتصادی‌ای که تحت این چهار عمل ابتدایی پیگیری می‌شد، به سرعت چنان آشفته و نابسامان گردید که تولید شوروی در فاصله چهار سال بعد از انقلاب 1917 به 14‌درصد مقدار پیش از انقلاب رسید. لنین در سال 1921 مجبور شد سیاست اقتصادی جدید (NEP) را ارائه کند. این سیاست متضمن بازگشتی جزئی به انگیزه‌های بازار کاپیتالیسم بود. این آمیزه زودگذر سوسیالیسم و کاپیتالیسم در سال 1927 و پس از آنکه استالین فرآیند اشتراکی کردن اجباری مالکیت را آغاز کرد، خاتمه یافت. استالین می‌خواست منابع روسیه را بسیج کند تا این کشور بتواند جهش کرده، به یک قدرت صنعتی تبدیل شود. دستگاهی که تحت حکومت استالین و اسلاف وی تکامل پیدا کرد، به شکل هرمی از دستورها درآمد. در راس این هرم گاسپلان (Gosplan) قرار داشت که بلندرتبه‌ترین آژانس برنامه‌ریزی حکومتی بود و مسیرهای کلی از قبیل نرخ رشد هدف و تخصیص فعالیت‌ها میان محصولات نظامی و غیرنظامی، صنایع سبک و سنگین و نیز میان مناطق مختلف را برای اقتصاد تعیین می‌کرد. 
گاسپلان این رهنمودها و دستورالعمل‌ها را به وزارتخانه‌های برنامه‌ریزی صنعتی و منطقه‌ای انتقال می‌داد و مشاوران فنی این وزارتخانه‌ها کل طرح ملی را به دستورالعمل‌هایی تقسیم کرده و آنها را به کارخانه‌های خاص، مراکز قدرت صنعتی، مزارع اشتراکی و... واگذار کردند. این‌ هزاران زیر-برنامه‌ نهایتا توسط مدیران و مهندسان کارخانه‌ها که مجبور به پیاده‌سازی آنها بودند، مورد بررسی دقیق قرار می‌گرفتند. سپس طرح کلی تولید به همراه پیشنهادها، تصحیحات صورت گرفته و پاسخ‌های کسانی که آن را مشاهده کرده بودند، این بار هرم را رو به بالا طی می‌کرد. بالاخره پس از مذاکره طرح کاملی به دست می‌آمد که شورای عالی روی آن رای‌گیری می‌کرد و سپس این طرح به قانون تبدیل می‌شد. از این رو برنامه پایانی به یک دفتر سفارشات بسیار بزرگ شباهت پیدا می‌کرد که میزان پیچ و مهره‌ها، تیرهای فولادی، غلات، تراکتور، پنبه، مقوا و زغالی که روی هم رفته تولید ملی این کشور را تشکیل می‌داد، در آن معین شده بود. به لحاظ نظری چنین دفتر سفارشاتی باید برنامه‌ریزها را قادر می‌ساخت که هر ساله اقتصاد در حال حرکت را‌سازماندهی کنند – البته به این شرط که پیچ و مهره‌ها با هم مطابقت داشته باشند، ستون‌های فولادی در ابعاد درستی ساخته شده باشند، محصول غلات به نحو مناسبی انبار شده باشد، تراکتورها قابل‌بهره‌برداری باشند و پنبه، مقوا و زغال تولید شده از نوعی باشد که برای موارد استفاده مختلف آنها موردنیاز بود. اما میان تئوری و عمل شکافی بزرگ و رو به گسترش وجود داشت.


مشکلات ظهور می‌کنند
این شکاف بلافاصله ظاهر نشد. در نگاه مجدد به آن دوره می‌توان دید آنچه که لنین و استالین در سال‌های ابتدایی با آن مواجه بودند، بیشتر از آنکه اقتصادی باشد شبه نظامی بود. در واقع کار رژیم، عبارت بود از بسیج روستاییان در نیروی کار جهت ساخت جاده‌ها و خطوط راه‌آهن، سدها و شبکه‌های الکتریکی، مجتمع‌های فولاد و کارخانه‌های ساخت تراکتور. 
این تکلیفی دشوار بود، اما سهمگینی آن از آنچه سوسیالیسم پنجاه سال بعد با آن مواجه می‌شد، بیشتر نبود؛ در سال‌های آخر، مشکل سوسیالیسم نه سختی انجام پروژه‌های غول آسا، بلکه مشکل شدن به انجام رساندن کامل پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اجزای اقتصاد بود. اقتصاد شوروی در سراسر دهه 1960 نرخ‌های رشد بزرگی (تقریبا دو برابر نرخ رشد آمریکا) را برای رشد کلی خود گزارش می‌کرد، اما ناظران به تدریج نشانه‌هایی از یک مشکل در شرف وقوع را مشاهده می‌کردند. یکی از این نشانه‌ها مشکل تعیین میزان محصولات به نحوی بود که رفاه همه افراد حاضر در اقتصاد را به حداکثر برساند، نه اینکه فقط امتیازهای کسب شده توسط مدیران کارخانه‌ها بابت انجام اموری فراتر از اهداف محول‌شده به آنها را زیاد کند. مساله‌ این بود که برنامه مزبور تولید را بر حسب مقادیر فیزیکی تعیین کرده بود. یکی از پیامدهای این امر حداکثرسازی طول یا وزن محصولات توسط مدیرها بود و نه حداکثرسازی کیفیت آنها.کاریکاتور مشهوری در محله طنز کروکودیل مدیر کارخانه‌ای را نشان می‌دهد که با افتخار تولید بی‌سابقه خود را نشان می‌داد که یک میخ بسیار بزرگ بود که از یک جرثقیل آویزان شده بود.
با انسداد فزاینده جریان اقتصادی، تولید در پایان هر فصل یا سال به شکل «توفانی» شدت می‌گرفت و تمامی منابع برای استفاده جهت برآورده ساختن اهداف از پیش تعیین شده تحت‌فشار قرار می‌گرفتند. همین سیستم بدون انعطاف به زودی مجبور شد شتاب‌دهنده‌هایی با نام تولکاچی (tolkachi) را با هدف‌سازمان‌دهی ارسال محموله‌ها برای مدیرانی که برای دستیابی به اهداف تولیدی خود به مواد اولیه‌ غیر‌برنامه‌ریزی شده – و لذا غیرموجود – نیاز داشتند، به وجود آورد. 
بدتر اینکه کارخانه‌ها که فاقد حق خرید مایحتاج خود یا استخدام یا اخراج کارگرانشان بودند، برای حفظ کنترل خود بر قلمرویی که در اختیار آنها بود، ابتدا مغازه‌هایی ساختند و سپس ساخت نمایندگی‌ها و دست آخر مسکن کارگران خود را آغاز نمودند.
مایه تعجب نیست که این نظام بیزانسی روز به روز عملکرد بدتری را به نمایش می‌گذاشت. طی دهه 1960 اتحاد جماهیر شوروی به اولین کشور صنعتی در تاریخ انسان تبدیل شد که برای مدت قابل توجهی کاهش متوسط امید به زندگی در زمان صلح را تجربه ‌کرد. این امر علامتی از سوء‌تخصیص فاجعه بار منابع بود. دستگاه‌های تحقیقاتی نظامی می‌توانستند هر آنچه نیاز داشتند را به دست آورند، اما بیمارستان‌ها در این فهرست اولویت‌بندی جایگاه نازلی داشتند. در دهه 1970 آمار و ارقام به وضوح نشانگر کاهش سرعت رشد تولید بود. اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1980 رسما پذیرفت که رشد کشور به زودی متوقف می‌شود؛ این در حالی است که در همان زمان به طور غیر رسمی مشخص شده بود که اقتصاد این کشور سیر نزولی دارد. در سال 1987 اولین قانون رسمی‌ای که متضمن پرسترویکا (بازسازی) بود، به اجرا درآمد. میخاییل گورباچف، رییس‌جمهور وقت این کشور قصد خود برای اصلاح بالا تا پایین اقتصاد را اعلام کرد. وی قصد داشت این اصلاحات را با استفاده از مکانیسم بازار، پایه‌گذاری دوباره مالکیت خصوصی و گشایش سیستم به روی مبادله آزاد اقتصادی با غرب پیش ببرد. هفتاد سال حکومت سوسیالیستی به پایان راه خود رسیده بود.


برنامه‌ریزی سوسیالیستی از چشم غربی‌ها
درک مشکلات برنامه‌ریزی متمرکز به آهستگی روی داد. در اواسط دهه 1930 که موج صنعتی‌سازی در روسیه با تمام سرعت به حرکت خود ادامه می‌داد، افراد بسیار اندکی درباره مشکلات آن هشدار دادند. از این افراد انگشت‌شمار لودویگ فن میزس و فردریش فن‌‌هایک از همه شاخص‌تر بودند که اولی اقتصاددانی بلیغ، اهل بحث و جدل و مدافع اقتصاد آزاد بود و دومی خلق و خویی بسیار فکورانه‌تر داشت و بعدا به خاطر مطالعات خود در زمینه نظریه پولی جایزه نوبل را دریافت کرد. 
میزس و‌هایک به همراه هم امکان‌پذیری سوسیالیسم را مورد حمله قرار دادند. در آن زمان استدلال این دو راجع به مشکلات کارکردی اقتصادهای برنامه‌ریزی ‌شده غیرقابل‌قبول به نظر می‌آمد. به خصوص این که میزس مدعی بود نظام سوسیالیستی غیرممکن است؛ چرا که برنامه‌ریزها هیچ شیوه‌ای برای کسب اطلاعات مورد نیاز (این که چه کالایی باید تولید شود و چه کالایی نباید تولید شود) جهت حفظ اقتصادی منسجم و بسامان پیش روی خود نداشتند [رجوع کنید به اطلاعات و قیمت‌ها]. ‌هایک معتقد بود این اطلاعات در نظام بازار به طور خودانگیخته و در اثر افزایش و کاهش قیمت‌ها ظاهر می‌شوند. نظام برنامه‌ریزی دقیقا به این خاطر محتوم به شکست بود که چنین مکانیسم پیام‌دهی را در خود نداشت.
سنگین‌ترین پاسخ به استدلال میزس–‌هایک در دو مقاله بی‌نظیر اسکار لانگ داده شد. لانگ اقتصاددان جوانی بود که بعد از جنگ دوم جهانی به سفیر اول لهستان در آمریکا تبدیل شد. وی تلاش کرد نشان دهد که برنامه‌ریز‌ها در واقع دقیقا از همان اطلاعاتی که اقتصاد بازار را هدایت می‌کند برخوردارند. وی ادعا می‌کرد که این اطلاعات به واسطه کاهش یا افزایش موجودی انبار کالاها عیان می‌گردند یعنی این کاهش‌ها و افزایش‌ها نشان می‌دهند از میان عرضه و تقاضا یکی بزرگ‌تر از دیگری است. به عبارت دیگر، وقتی برنامه‌ریزها سطوح موجودی انبار را در نظر می‌گرفتند متوجه می‌شدند که کدام یک از قیمت‌های مدیریت شده توسط آن‌ها(یا دیکته شده توسط دولت) زیاده از حد بالا یا پایین است. بنابراین تنها کاری که باقی می‌ماند، تعدیل قیمت‌ها بود تا دقیقا همانند بازار عرضه و تقاضا متعادل شوند.
پاسخ لانگ چنان ساده و واضح بود که بسیاری فکر کردند استدلال میزس –‌هایک باطل شده است، اما به واقع امروزه می‌دانیم که استدلال آنها عالمانه بود. با این وجود نکته جالب ماجرا این است که میزس و‌هایک درست می‌گفتند، اما دلیل آن را به وضوح لانگ پیش‌بینی نکرده بودند. لانگ با تاکید نوشته بود «خطر واقعی سوسیالیسم، خطر بورکراتیزه کردن زندگی اقتصادی است»(تاکیدها از خود متن است). اما او بلافاصله افزود: «متاسفانه نمی‌دانیم چگونه می‌توان در کاپیتالیسم انحصارگرا از همین خطر یا حتی از خطراتی بزرگ‌تر، اجتناب ورزید» و بدین طریق جمله قبلی خود را کمرنگ کرد.
اثرات «بورکراتیزه کردن زندگی اقتصادی» به نحوی خارق‌العاده در کتاب «نقطه عطف» بیان شد. این نوشته حمله‌ای تند و گزنده‌ به واقعیت‌های برنامه‌ریزی اقتصادی سوسیالیستی بود که توسط دو اقتصاددان شوروی به نام‌های نیکلای اسملف و ولادیمیر پوپوف نوشته شد و نمونه‌هایی از عملکرد واقعی فرآیند برنامه‌ریزی را ارائه می‌داد. دولت شوروی در سال 1982 جهت افزایش تولید دستکش از پوست موش کور قیمتی که مایل به پرداخت برای پوست موش کور بود را از بیست کپک (kopeck) [یک صدم روبل، م.] به پنجاه کپک افزایش داد. اسملف و پوپوف در مورد این سیاست نوشتند: «خریدهای دولت افزایش یافت و اکنون تمام مراکز توزیع پر از این پوست‌های خام شده‌اند. اما صنعت قادر به استفاده از همه آنها نیست و این پوست‌ها غالبا پیش از آن که بتوانند به عمل آیند، در انبارها می‌گندند. وزارت صنایع سبک دو بار از گاسکامتسن [کمیته دولتی قیمت‌ها] خواسته است که قیمت‌ها را پایین بیاورد، اما هنوز «تصمیمی در این باره گرفته نشده است». این چیز عجیبی نیست. اعضای این کمیته آن قدر مشغول هستند که وقتی برای تصمیم‌گیری ندارند، آنها باید علاوه‌بر تعیین‌قیمت برای این پوست‌ها 24‌میلیون قیمت دیگر را هم زیر نظر بگیرند. آنها واقعا چگونه می‌توانند دریابند که قیمت‌ها را امروز چقدر پایین بیاورند تا مجبور نباشند فردا دوباره آنها را افزایش دهند؟» این روایت شاهد گویایی از مشکل نظام‌های برنامه‌ریزی متمرکز است. عنصر حیاتی که در این نظام‌ها غایب است، آن طور که‌ هایک و میزس استدلال می‌کردند «اطلاعات» نیست، بلکه انگیزه عمل بر پایه اطلاعات است. 
همانطور که گفته شده موجودی انبار پوست موش کور برنامه‌ریزها را متوجه این نکته کرد که تولید این پوست‌ها در ابتدا بسیار پایین و سپس بسیار زیاد بوده است. آنچه غایب بود، تمایل به پاسخ به پیام‌های تغییر موجودی انبار بود. بنگاه‌های کاپیتالیستی به این خاطر به تغییر قیمت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند که عدم‌انجام این کار باعث ضرر کردن آنها می‌شود. وزارتخانه‌های سوسیالیستی به این دلیل به تغییر موجودی انبار بی‌توجهی می‌کنند که بوروکرات‌ها و دیوان‌سالارها متوجه می‌شوند انجام کاری در این ارتباط آنها را با احتمال بیشتری در قیاس با انجام ندادن هیچ عملی به دردسر خواهد انداخت، مگر آن که انجام ندادن هیچ عمل خاصی به بروز یک فاجعه کامل منجر شود.

منبع: دنیای اقتصاد



 چند خوردنی مفید برای یك صبحانه سالم و سریع


سلامت نیوز :مطالعات و بررسی‌های مختلف یكی پس از دیگری تایید می‌كنند كه خوردن یك صبحانه سالم و مفید برای حفظ سلامت انسان در بلندمدت و برخورداری از ذهن و جسم سالم ضروری است و باید در اولویت‌های یك برنامه غذایی مناسب قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، مزایای استفاده از مواد غذایی سالم و مناسب در وعده غذایی صبحانه این است كه به شما انرژی بیشتری می‌دهد، ذهن را شفاف‌تر و هوشیارتر می‌سازد، قدرت تمركز را بالا می‌برد و به تناسب اندام و مقابله با اضافه وزن كمك می‌كند.

روزنامه دیلی میل در مقاله‌ای در این باره نوشت: بدون شك صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است و اگر آن را از برنامه غذایی خود حذف كنیم، فاكتورهای مهمی را در حفظ سلامت خود از دست خواهید داد، اما اگر از همین حالا تصمیم گرفته‌اید كه به طور منظم صبحانه بخورید به خاطر بسپارید كه انتخاب مواد غذایی سالم و مغذی نیز حیاتی است.

متخصصان تغذیه معمولا توصیه می‌كنند كه برای یك صبحانه سالم و ساده علاوه بر مصرف لبنیات و عسل، می‌توانید از ماست و میوه‌های تازه نیز  استفاده كنید. ماست سرشار از كلسیم و پروتئین است و تهیه آن بسیار ساده و سریع امكانپذیر است. همچنین می‌توانید بدون این كه هنگام صبح وقت خود را تلف كنید یك پیاله ماست را سریع سر بكشید تا به موقع به محل كار خود برسید و خوردن آن وقت شما را تلف نمی‌كند. همچنین مصرف چند میوه همراه با آن نیز می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز شما را برای طول روز تامین كند.

گزینه مناسب و مغذی دیگر برای صبحانه مخلوط میوه‌ها هستند. برای تهیه آن می‌توانید آب میوه مورد علاقه خود مثل آب پرتقال را داخل یك ظرف بریزید سپس یك عدد موز را داخل آب پرتقال خرد كرده و این مخلوط را كاملا هم بزنید تا مخلوط شما نرم و یكدست شود سپس می‌توانید مقداری از میوه‌های منجمد شده از قبل مثل چند تكه توت فرنگی، هلو یا تمشك آبی را داخل این مخلوط ریخته و نوش ‌جان كنید. این خوردنی‌های سالم به راحتی برای صبحانه آماده می‌شوند و باعث خواهند شد كه روز خود را قوی، سرزنده و سلامت آغاز كنید.


بیشتر:.::سلامت نیوز :سرویس خبری: تغذیه:چند خوردنی مفید برای یك صبحانه سالم و سریع::.



شنبه 27 آبان 1391برچسب:, :: 11:18 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 
پیشنهادهایی برای یک صبحانه سالم
ارسال در: 1391/01/26-14:15
نکته گفتنی این است که وعده صبحانه را فراموش نکنید، حتی یک روز را هم جا نیندازید (بدون استثناء)، چرا که این وعده به تنهایی تأثیر زیادی بر سلامت شما خواهد داشت.

نکته گفتنی این است که وعده صبحانه را فراموش نکنید، حتی یک روز را هم جا نیندازید (بدون استثناء)، چرا که این وعده به تنهایی تأثیر زیادی بر سلامت شما خواهد داشت. البته با خوردن دونات یا یک کلوچه بزرگ این اثر را نخواهید دید. کلید اصلی، در انتخاب مواد غذایی انرژی زا و مقوی می باشد و این چیزی است که ما دراین مقاله بدان اشاره خواهیم کرد:

مواد غذایی را به اندازه نیاز بدنتان مصرف کنید. برای اکثر افراد، صبحانه کامل شامل ۳ مؤلفه می باشد: بخش غلات و کربوهیدرات، بخش لبنیات یا غذاهای کلسیم دار و بخش میوه که مجموع این ۳ بخش ۳۰۰ کالری را در بر می گیرد. بخش پروتئینی (مانند گوشت) واجب نیست، ولی قابل قبول است، به شرطی که آن را با چربی و کالری زیاد مخلوط ننمایید.

در ذیل به چند مورد ترکیبی از این سه بخش اشاره شده است:

▪ کاسه ای پر فیبر (مخلوط از غلات)، مقدار زیادی توت فرنگی و شیر کم چرب

▪ مخلوطی از غلات، یک سیب، یک لیوان شیر سرد

▪ یک پیمانه ماست بدون چربی که با زغال اخته تازه مخلوط شود، به همراه یک تکه نان تست سبوسدار از گندم کامل پوشیده شده با میوه

▪ یک تکه نان سبوسدار که رویش پنیر خامه ای یا مربا گذاشته اید، به همراه یک هلو و یک پیمانه ماست

▪ تخم مرغ نیمرو شده، یک تکه نان سبوسدار، سالاد میوه های تازه و یک پیمانه شیر کم چرب

▪ یک مافین کم چرب، یک برش طالبی و یک فنجان شیر کم چرب

یک کاسه برنج قهوه ای شیرین را جایگزین غلات کنید. برنج قهوه ای سرشار از مواد انرژی زا، ویتامین و فیبر است. برنج را شب قبل بپزید. سپس صبح آن را همراه با یک قاشق پر عسل، مشتی کشمش، چند برش سیب و کمی دارچین میل کنید. اگر تمایل به خوردن برنج ندارید، می توانید از هر دانه پختنی دیگر استفاده کنید (مانند جو، گندم سیاه، ارزن و…).

یک لیوان آبمیوه بنوشید. شما می توانید یک پیمانه توت فرنگی و یک موز را به همراه یک پیمانه ماست و یک پیمانه یخ خردکرده در مخلوط کن ریخته و از صبحانه ای سالم و غنی از آنتی اکسیدان بهره مند شوید و میزان مناسبی از کلسیم را نیز دریافت کنید. حالا می توانید از میوه های موجود در برنامه غذایی چند عددی را کم کنید.

مقدار کمی بذر کتان روی غلات مصرفی، ماست، آبمیوه و یا نیمرویتان بپاشید. علاوه بر ماهی، بذر کتان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد.

می توان غذای اصلی را به وعده صبحانه آورد. از این رو می توانید ماهی تن را به جای کره یا پنیر خامه ای بر روی تکه ای نان تست قرار دهید. ماهی تن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین های انرژی زاست. برای داشتن تنوع و حفظ سلامت، می توانید همین روش را با ماهی دودی، سالمون یا قزل آلا انجام دهید.

خودتان در خانه مخلوطی از غلات تهیه کنید، زیرا بسته های تجاری موجود در مغازه ها دارای شکر و چربی می باشند. برای این کار، ۲ پیمانه جو آسیاب کرده را با یک پیمانه میوه خشک، کمی از دانه های دیگر و مقداری شکر قهوه ای مخلوط کنید و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی حرارت تفت دهید. اضافی آن را برای مصارف بعدی در یک شیشه دربسته بریزید و نگه دارید. این کار برایتان بسیار لذت بخش خواهد بود.

یک کاسه پُر از کورن فلکس می تواند ۲۵ تا ۳۰ گرم از فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. تحقیقات نشان داده اند افرادی که صبح را با خوردن غلات و شیر سرد آغاز می کنند، فیبر و کلسیم بیشتر و چربی کمتری دریافت می نمایند. مطالعات دیگر حاکی از آن است که افرادی که ۲ کاسه غلات را یکجا مصرف می کنند، میزان چربی دریافتی آنها تا ۱۰ درصد کاهش می یابد.

خوردن نیمی از گریپ فروت ۲ بار در هفته توصیه می شود. گریپ فروت سرشار از اسیدفولیک است و به میزان قابل توجهی احتمال خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. با این حال، اگر دارو مصرف می کنید، در خوردن گریپ فروت محتاط باشید، چون احتمال دارد با آن داروهایی که در کبد پردازش می شوند، تداخل پیدا کند، لذا اگر دارو مصرف می کنید برای خوردن گریپ فروت نظر دکترتان را جویا شوید.

نوشیدن یک فنجان چای سبز را به همراه صبحانه فراموش نکنید. چای سبز علاوه بر داشتن خواص مفید برای سلامت قلب، سبب کاهش وزن می شود. نتایج مطالعات نشان داده اند که چای سبز سرعت سوزاندن کالری و چربی را بالا می برد.

ویتامین ها را در صبحانه خود بگنجانید. متخصصان تغذیه بر این باورند که بدن برای هضم بهتر و جذب مواد معدنی نیاز به ویتامین ها دارد.

از خوردن برش های سیب به همراه کره بادام زمینی لذت ببرید. پروتئین و چربی موجود در کره بادام زمینی سبب نشاط برای شروع روزی خوب خواهند بود. سیب نیز فیبر لازم برای حفاظت در برابر برخی سرطان ها و بیماری های قلبی را تأمین خواهد کرد.

در وعده صبحانه ساندویچ هم می توانید میل کنید. به این ترتیب که یک تکه نان سبوسدار بردارید و روی آن پنیر بمالید. آنگاه یک حلقه گوجه فرنگی و بعد برشی از تخم مرغ روی آن بگذارید.

غلات صبحانه را می توان با موز مخلوط کرد و علاوه بر داشتن صبحانه ای خوشمزه از فواید پتاسیم موجود در موز نیز نهایت استفاده را کرد.

غلات خود را با شیر سویا مخلوط کنید. سویا علاوه بر خاصیت استروژنی برای سلامت قلب نیز مفید است. اگر شیر سویا با کلسیم غنی شده باشد، از داشتن استخوان های قوی تری بهره مند می گردید.

 

 

● تنوع ایجاد کنید.

چه کسی می گوید که این صبحانه ها تکراری شده اند؟ شما می توانید با تغییراتی در نوع میوه، غلات، ماست و یا شیر، مخلوط های جدیدی بسازید و از آن لذت ببرید.

یک ایده جالب: آلنا انگر، محقق و پژوهشگر تغذیه، ایده ای عجیب ولی جالب برای ایجاد تنوع در صبحانه دارد. یک دوم پیمانه کره بادام زمینی، یک چهارم پیمانه شیرخشک بدون چربی، ۳ پیمانه کورن فلکس و ۲ قاشق سوپخوری عسل را با هم مخلوط کنید. حالا، از مواد برداشته و ۱۰ عدد توپ کوچک (گلوله مانند) درست نمایید. با کیسه فریزری دور آن را بپوشانید و درون یخچال بگذارید. به هنگام صبح ۲ عدد از آن توپ ها را به همراه یک لیوان شیر بدون چربی نوش جان کنید



چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, :: 16:19 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

        ترفند داغ فایرفاکس 3 ! خوش آمد گویی به سبک ربات ها!

و پس از مدت ها انتظار و جنجال و هیاهو فراوان ، نهایتأ نسخه رسمی فایرفاکس 3 در تاریخ 18 ژوئن 2008 عرضه شد. در حالی که هنوز 24 ساعت از عرضه این نسخه نگذشته است ، ترفندهای نهفته در این نسخه در حال فاش شدن از کمیاب آنلاین است. ربات مخفی شده در درون فایرفاکس ، به نوعی خوش آمد گوی مخفی شما به شمار میاید. هم اکنون قصد داریم نحوه آشنایی با این ربات مخفی را برای شما مطرح کنیم!
فایرفاکس 3 خود را اجرا نمایید.
در درون نوار آدرس ، عبارت about:robots را وارد کرده و Enter بزنید!
این شما و این ربات مخفی شده با پیام ها و قوانین ربات ها!
Klaatu Barada Nikto !

3 ترفند کوچک در مرورگر معروف مایکروسافت

 در این ترفند قصد داریم 3 ترفند کوچک در نرم افزار اینترنت اکسپلورر را به شما معرفی کنیم. شاید این 3 ترفند از چشم خیلی از کاربران بسیار مبتدی به نظر برسد ، اما نباید فراموش کنیم که این ترفندها زمینه ساز ترفندهای حرفه ای تر است. این ترفندها شامل حال کاربری است که "گرفتار یک سایت شلوغ شده است" ، "به دنبال یک کلمه در یک صفحه می گردد" و "بجای عکس ، یک مربع حاوی ضربدر قرمز رنگ می بینید". 

اگر گرفتار یک سایت شلوغ شدید!اگر وارد صفحه اول یک سایت شلوغ که دارای تعداد زیادی لینک ، انواع جعبه ها و کادرهای مختلف در نقاط مختلف صفحه می باشد، شدید، بجای صرف زمان زیاد برای درک صفحه، سریعا به بالا یا به سمت چپ صفحه نگاه کنید، ببینید آیا لینکی به نام site map یا نقشه سایت دارد یا خیر، اگر چنین کلیدی نبود که باید پیه مطالعه کامل صفحه اول را به تن بمالید. ولی اگر چنین کلیدی موجود بود با زدن آن به صفحه ای می روید که در آن تمام لینک های موجود در سایت بصورت فهرست آورده شده است. با خواندن آن می توانید سریعا بفهمید ، در سایت چه صفحاتی با چه موضوعاتی موجود است.

به دنبال یک کلمه در یک صفحه می گردم، چه کنم؟گاهی وارد یک صفحه ای می شویم که پر از مطالب مختلف است. می خواهیم ببینیم توی این صفحه راجع به مثلا کمیاب آنلاین صحبتی شده یا خیر، به عبارت دیگر آیا در این صفحه کلمه "کمیاب آنلاین" آمده است یا خیر. کافیست در مرورگرIE (یعنی Internet explorer) کلید View و سپس گزینه Find را انتخاب کنیم. در صفحه ای که باز می شود کلمه "کمیاب آنلاین" را تایپ کنید، و کلید Find را فشار دهید. اگر این کلمه در صفحه موجودباشد آن کلمه در وسط صفحه آورده شده و های لایت می شود. با فشردن مکرر کلید Find دیگر کلمات مورد جستجو در صفحه آورده می شود.

بجای عکس ، یک مربع حاوی ضربدر قرمز رنگ می بینید!اینهم از خطاهای طراح صفحه وب است ولی بد نیست این راه را امتحان کنید. شاید توانستید عکس را ببینید، ولی اگر جواب نداد دیگر کاری نمی شود کرد. نشانگر موس را روی عکس ببرید. کلیک راست موس کنید. روی properties رفته و کلید موس را رها کنید. در صفحه properties ، آدرس جلوی URL را در جعبه آدرس مرورگرتان بنویسید (مثل حالت قبل) و enter کنید، اگر عکس آمد، که آمد اگر نه کاری نمی توان کرد.

از بین بردن محدودیت همزمان دانلود Internet Explorer

 قصد داریم شما را با یک ترفند جالب و مفید آشنا سازم. حتما تا به حال دقت کرده اید که در مرورگر 6 Internet Explorer در مورد تعداد دانلود همزمان فایلها از اینترنت محدودیت وجود دارد. این مرورگر به صورت پیش فرض به شما اجازه نخواهد داد بیش از 2 فایل را به صورت همزمان از اینترنت دانلود نمایید.
در این ترفند قصد داریم به شما آموزش دهیم که با کمک آن میتوانید این محدودیت را از بین ببرید و به تعداد دلخواه فایل توسط IE دانلود نمایید ( به صورت همزمان ).
امروزه اکثر کاربران از Download Manager ها استفاده میکنند و شاید این ترفند در نگاه اول زیاد کاربردی به نظر نرسد. نرم افزارهای Download Manager جدید به خوبی با مرورگر IE هماهنگ هستند و میتوانند به خوبی از عهده عملیات دانلود فایلها برآیند و معمولا با IE هیچ گونه مشکلی ندارند ، توصیه من نیز استفاده از یک دانلود منجیر مناسب در درجه اول میباشد. اما ممکن است زمانی پیش آید که شما مجبور باشید به جای استفاده از Download Manager از دانلودر پیش فرض خود مرورگر IE استفاده نمایید. برای مثال زمانی که لینک ها به صورت غیر مستقیم میباشند و ممکن است Download Manager نتواند لینک را تشخیص دهند و عملیات دانلود را انجام دهد. در این مواقع اگر تعداد فایلهای مورد نظر شما برای دانلود بیش از 2 مورد باشد و شما نیز از سرعت خوبی در ارتباط اینترنتی خود استفاده میکنید و قصد ندارید منتظر بمانید تا دانلود 2 فایل به اتمام برسد تا بتوانید عملیات دانلود را برای فایلهای بعدی آغاز نمایید ، میتوانید با کمک این ترفند به سادگی مشکل خود را برطرف نمایید و چندین فایل را به صورت همزمان و بدون محدودیت دانلود نمایید.

برای شروع ابتدا از طریق منوی Start ابزار Run را اجرا نموده و در آن تایپ نمایید Regedit و Enter را بفشارید تا وارد محیط Registry Editor شوید.
سپس مسیر زیر را در آن بیابید :
HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInternet Settings 
در صفحه سمت راست این مسیر دو کلید جدید از نوع 
DWORD ایجاد نمایید و نام آنها را MaxConnectionsPer1_0Server  و MaxConnectionsPerServer  بگذارید. 
سپس روی هر دو فایل دوبار کلیک کرده و مقدار 0000000a  را ( در حالت Hexadecimal )  به هر دوی آنها اختصاص دهید ( یا معادل عدد 10 در حالت 
Decimal ).
سپس از رجیستری خارج شوید.
ممکن است برای اعمال تغییرات مجبور باشید سیستم را از نو راه اندازی نمایید.
به این ترتیب از این پس شما میتوانید بیش از 2 عمل دانلود را در آن واحد توسط مرورگر IE 6 انجام دهید ، بدون اینکه کوچکترین مشکلی در این بین برای شما پیش آید. 


مدیریت رد پاهای اینترنتی

عبارت کوکی Cookie را در دنیای اینترنت امروزی به خاطر کاربرد زیادشان احتمالا شنیده اید. کار اصلی کوکی ها به زبان ساده ذخیره اطلاعات وارد شده توسط شما در سایت های مختلف است. به خاطر وظیفه حساسی که کوکی ها بر عهده دارند طبعأ مسئله امنیت برای آنها بسیار مهم است. در این ترفند قصد داریم تا شما را با نحوه مدیریت صحیح این کوکی ها و حفاظت اطلاعات شما در مرورگر اینترنت اکسپولرر که وظیفه فراخوانی این اطلاعات را دارد آشنا کنیم. 

جهت تنظیم اولویت های Cookie , مراحل زیر را انجام دهید:

مرورگر Internet Explorer خود را باز نمایید و منوی Tools وارد Internet Option شوید. سپس در پنجره باز شده ، وارد تب Privacy شوید.
اکنون میتوانید با استفاده از Level موجود در این تب ، میزان پذیرش کوکی ها را تنظیم کنید. بدین شکل که:
- Block All Cookies - مسدود کردن تمامی کوکی ها

- High - مسدود کوکی ها با فیلتر بالا

- Medium High - مسدود کوکی ها در حد متوسط رو به بالا

- Medium - مسدود کوکی ها در حد متوسط

- Low - مسدود کردن کوکی ها با فیلتر کم

- Accept All Cookies - پذیرش تمامی کوکی ها

اگر سایتهایی فقط در صورت پذیرفتن Cookie های آنها اجازه وارد شدن ب
ه این سایتها را میدهند , میتوانید تنظیم های Privacy را ا به مقداری بجز Block All Cookies یا Accept All Cookies تغییر دهید و سپس دکمه Edit را کلیک کنید تا کادر مکالمه Per Site Privacy Actions بنمایش گذاشته شود .
در کادر متن (Address Of Web Site ) , نام سایت مورد نظر را وارد کنید و سپس دکمه Allow یا Block را کلیک کنید . اجازه دادن = Allow , باز داشتن = Block
جهت حذف یک سایت , سایت مورد نظر را از لیست انتخاب کنید و سپس دکمه Remove را کلیک کنید . 
در پایان تمامی پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.


بالا بردن سرعت دانلود در اینترنت اکسپولرر

 با بهره گیری از این ترفند شما می توانید سرعت دریافت(دانلود) اطلاعات از طریق اینترنت را در مرورگر اینترنت اکسپلورر تا چندین برابر افزایش دهید. 

برای بالا بردن سرعت دانلود:
1- بر روی جای خالی 
از دسکتاپ راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید.
2- تب Desktop را برمیگیزینیم.
3- بر روی دکمه Customize Desktop کلیک میکنیم.
4- در پنجره باز شده 
به تب Web می رویم.
5- بر روی دکمه Properties کلیک میکنیم.
6- در پنجره باز شده به تب Download می رویم.
7- سپس تیک گزینه Limit hard-disk usagefor this page to را میزنیم. 
8- بعد در مقدار فیلد Kilobytes را 
به عدد 9.000 تغییر میدهیم.
9- در پایان OK را زده و خارج میشویم

مقایسه اجمالی جدیدترین نسخه های FireFox & IE

در حال حاظر، از زمان عرضه رسمی آخرین نسخه های رسمی مرورگرهای اینترنتی دو شرکتMozila و Microsoft مدت زمانی می گذرد. در این میان هستند بسیاری از کاربران محترم که هر دو نسخه جدید از مرورگرهای IE و Firefox را بر روی سیستم خود نصب کرده اند، ضمن اینکه بسیاری مایلند بدانند که نسخه های جدید، از چه ویژگیهایی جدیدی نسبت به هم برخوردارند؟ البته فراموش نکنیم که در این میان، تعصب و علائق شخصی برای برتر دانستن هر یک از ایندو، به اندازه کافی وجود دارد، اما با تمام این احوال شاید بتوان در نگاهی اجمالی، در رابطه با قابلیتها و امتیازات هر یک، به نتایجی جالب توجه دست یافت.

در همین جا لازم به ذکر است، بررسی دقیق و موشکافانه کارکرد درونی یک مرورگر، همواره از مواردی است که بررسی آن سخت و دشوار می باشد.(Performance/ قابلیت های درونی و نهفته در مرورگر و آنچه در وهله اول به چشم نمی آید و در ساختار درونی هسته آن تعبیه شده است، همواره از مواردی است که بررسی آن سخت می باشد)، اما در عوض بررسی و تحلیل پوسته کاربری آن به سادگی می تواند مورد ارزیابی و سنجش و مقایسه قرار گیرد.

  • در ابتدا امر و در زمینه طراحی و به اصطلاح اینترفیس آنها باید گفت، هیچ یک از دو مرورگر مورد بحث، برتری خاصی نسبت به دیگری ندارند. در طراحی مرورگر IE 7 بیش از صدها آیکون کوچک جدید بکار رفته است که ظاهر برخی از آنها اصلا بیانگر عملی که انجام می دهند نیست. همچنین بصورت پیش فرض، پس از نصب مرورگر، در قسمت نوار ابزار، نوار ابزار (Windows Live Toolbar) قرار می گیرد که در آن لینک هایی مانند لینک به مجله "Rolling Stone" و یا سایت دانلود موسیقی "Rhapsody music" دیده می شود. باید گفت، تنها خاصیت این  لینک ها، از بین بردن فضای دید کاربر است. ضمنا مکان قرارگیری منوی فایل (File Menu bar) در بدترین وضعیت خود است، هر چند که می توان آن را با نگه داشتن دکمه ALT به جای قبلی اش بازگرداند، اما این کار باعث بهم ریختن تنظیمات نوار آدرس (Address Bar) می شود و آنوقت خدا به شما رحم کند!

اما طراحی پوسته رابط کاربری Firfox 2، در یک کلام، ساده و مفید است. در حقیقت منوی فایل (File Menu) مانند همیشه در سمت راست قرار گرفته است. در این منو دکمه هایی مانند بازگشت به عقب (back)، حرکت به جلو (Forward)، بارگزاری مجدد صفحه (refresh) و آیکون خانه (home) قرار دارند، به اضافه چند دکمه مفید دیگر که با آنها می توانید اخبار سایتها را از طریقRSS دریافت کنید. البته هر دو مرور گر IE 7 و Firefox، از اینکه شما طراحی آنها را به سلیقه خود تنظیم کنید، استقبال می کنند، اما مرورگر موزیلا در این زمینه کاملا سخاوتمندتر است. لازم به ذکر است، در ابتدای عرضه نسخه های آزمایشی IE 7 مشخص شد به دلیل استفاده از Tabها، به حریم فایرفاکس پا نهاده و به همین دلیل پیش بینی می شد عملکرد Tabها در اینترنت اکسپلورر، همانند فایرفاکس باشد، اما برنامه نویسان مایکروسافت، ایده های فایرفاکس را گرفتند و در ترکیب آن با خلاقیت خود، به آن قابلیتی به نام (QuickTabs) Ctrl+Q افزودند. این ویژگی که می توان به آن صفت "فوق العاده" را داد، به شما این امکان را می دهد تا در کنار هر Tab باز شده، یک تصویر کوچک از محتوای آن صفحه وب را مشاهده کنید. در حالیکه در فایرفاکس 2، شما بر اساس لینک Tab مجبور خواهید بود تا محتوای صفحه درون آن را حدس بزنید. همچنین در IE 7شما دارای گزینه ای جدید با نام "Favorites Center" هستند که در آن علاوه بر لینک هایFavorite، لینک های RSS و History نیز بصورت یکجا وجود دارند.

در حالیکه در فایرفاکس 2، حقیقتا خلاء وجود Quick-Tabs احساس می شود. ضمن اینکه موزیلا در دو طرف منوی Tabها (سمت راست و چپ)، نشانگرهای جدیدی قرار داده است. به وسیله این نشانگرها (Arrows)، شما می توانید به آسانی بین Tabها رفت و آمد (Navigate) کنید، اما اگر بهTab شماره 288 رسیدید، آنگاه اوضاع کمی گیج کننده خواهد شد!

فایرفاکس 2 دارای دو قابلیت تفنن نیز شده است، یکی غلط یاب املائی که در فرم ها فعال می شود و دیگری امکانی که برای شما حدس می زند در گوگل بدنبال چه چیزی هستید. در تکمیل موارد ذکر شده، می توان به پشتیبانی از عنوان های زنده (Live Tiltes) نیز اشاره داشت. در عنوان زنده که (microsummary) نیز خوانده می شود، هنگام افزون یک صفحه وب به Bookmark، می توانید انتخاب کنید آیا microsummaryها در عنوان صفحه، اطلاعات جانبی دیگری نیز نشان داده شود. به هر حال هرچند که استفاده از microsummaryها در فایرفاکس 2 جذاب به نظر می آیند، اما در حال حاضر تعداد بسیار اندکی از سایت ها از این امکان استفاده می کنند. همچنین امکان حدس زدن خواسته های کاربر در هنگام جستجو، امری خوشایند است، ولی هنوز نیاز به کار بیشتری دارد.

در نهایت قابلیت Quicktabs در اینترنت اکسپلورر 7 بسیار خوب است، و اگر زمانی Tab مورد نظر خود را گم کردید، این گزینه کمک فراوانی به شما خواهد کرد.

 

  • در رابطه با سرعت، هرچند که IE 7 در هنگام بارگزاری صفحات وب، از رقیبان خود تنبل تر است، اما این مرورگر پشتیبانی خوبی از تمام صفحات وب به عمل می آورد و در صورتیکه وب سایت مورد نظر شما با نسخه های قدیمی تر IE مشکلی نداشته باشد، با IE 7 نیز هیچ مشکل خاصی برای شما پیش نخواهد آمد. (البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این امر در اغلب موارد به این خاطر است که طراحان وب در سراسر جهان، به دلیل فراگیر بودن بیش از حد استفاده از مرورگر IE، خواسته یا ناخواسته، مرعوب یا مجذوب، ناگزیرند که طراحی صفحات وب خود را بر مبنای استانداردهای IE قرار دهند. ضمن اینکه در مورد سایر مرورگرها، چنین التزامی، به معنای حقیقی آن وجود ندارد.)

اما در همین رابطه، فایرفاکس با وجود آنکه سریع تر است، اما گهگاه دیده می شود که در هنگام نمایش یک سایت با مشکل مواجه می گردد (این موضوع قطعا مربوط به ایراد و باگ در فایرفاکس نیست، و قطعا به همان دلیلی که عرض شد، ممکن است این اتفاق بیفتد). فرضا اگر بخواهید با فایرفاکس در سایتی مانند launch.com به آهنگهای مورد علاقه خود گوش کنید، این امر نیازمند دانلود نمودن ActiveX به عنوان Plug-In است که خود امری وقت گیر و کسل کننده می باشد.

ضمنا توجه شما را به این نکته نیز جلب می کنیم، با توجه به این واقعیت که مدیران برخی سایت ها، از فایرفاکس دل خوشی ندارند و طراحی سایت خود را با آن هماهنگ نمی کنند، این مورد دور از انتظار نیست.

 

  • همه ما بخوبی می دانیم یکی از ایرادهای IE 7، نداشتن اضافه شونده ها (Extensions) است و در شرایطی که فایرفاکس دارای انبوهی از Extensionهای متنوع و بسیار کاربردی می باشد، بدون تردید در این زمینه، IE به طور کامل قافیه را به فایرفاکس می بازد. البته هر چند که تعداد اندکی Extension برای اینترنت اکسپلورر ساخته شده است، اما پیشنهاد می کنیم بدلیل آنکه این برنامه ها از طرف مایکروسافت تائید نشده اند و ریسک امنیتی مرورگر شما را بالا می برند، از استفاده از آنها خودداری کنید.

اما فایرفاکس 2 آنچه را نیاکانش برای او باقی گذاشته اند، بخوبی دنبال می کند و می توان گفت تعداد Extensionهای فایرفاکس امروز به حد افراطی زیاد شده است، بگونه ای که شما امروزExtentionی را نصب می کنید و روز بعد Extention دیگری، در همان زمینه و بهتر از آن ایجاد می شود. به عنوان نمونه فایرفاکس دارای Extentionهایی است که برای شما فایل های سایتYouTube را دانلود می کنند، بر روی صفحه یادداشت می نویسند و یا حتی صفحات وب را با استفاده از هسته اینترنت اکسپلورر، نمایش می دهند؛ امکاناتی عجیب ولی واقعی!

 

  • مایکروسافت معتقد است، امنیت مرورگر IE 7 عالی شده است. به دلیل ترکیب سیستم ضد فریب (anti-phishing)، با این مرورگر شما به آسانی در هر سایتی که خواستید می توانید شماره کارت اعتباری خود را وارد کنید و اگر خطری شما را تهدید کند، مرورگر بلافاصله با نمایش یک آلارم به شما هشدار می دهد. با این وجود برای حصول به ایمنی کامل، از دست ما کاری بر نمی آید.

اما بسیاری از نقص ها نسبت به IE 6 برطرف شده اند. ضمن اینکه متاسفانه هکرها هر روز چه به قصد تفریح و یا به قصد سوء استفاده، دست به گسترش کدهای مخرب، تروجان و ویروس های جدید، در رابطه با مرورگرها می زنند.

البته فایرفاکس 2 نیز همین رجزخوانی ها را می کند، با این تفاوت که در این مرورگر تمام اطلاعات شخصی شما برای درامان ماندن، در یک چشم به هم زدن پاک می شوند و اثری از سوابق باقی نمی ماند و بنابراین مسئله رجوع به سوابق برای نفوذگران و سوء استفاده کنندگان، معنا ندارد. ضمن اینکه در همین یکی دو سال اخیر ثابت شده است که افرادی که از مرورگر موزیلا استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر حملات کرم های اینترنتی (Malware) واقع شده اند. اما این مرورگر نیز نگرانی های امنیتی خود را دارد. همگی ما می دانیم که نسخه های گذشته اینترنت اکسپلورر، همواره از نقص های امنیتی گوناگون و گاه بهت آور رنج برده اند، اما چه کسی می تواند ادعا کند که با افزایش محبوبیت فایرفاکس و جلب توجه آن از سوی هکرها، دردسرهای امنیتی آن نیز بیشتر نشود.

بنابراین از این زاویه، به عقیده ما در حال حاضر بدلیل نو پا بودن هر دو مرورگر، قضاوت در رابطه با امنیت آنها امری غیر ممکن است.

همچنین به عقیده برخی کاربران، قابلیت برجسته Quicktabs در IE 7 ، این شایستگی را برایش به وجود می آورد که به عنوان انتخاب اول باشد و به عقیده برخی دیگر، سرعت بارگزاری صفحات توسط فایرفاکس آن را برنده خواهد کرد.

5 کاربرد جالب کلید Alt

Alt ، این کلید کوچک که در سطر آخر کیبورد که در میان کلید ویندوز و Space جا خوش کرده است را چندان دست کم نگیرید! چون کلید بسیار کار آمد و با استفاده ای برای حرفه ای هاست. در این جا قصد داریم شما را با 5 کاربرد جالب کلید Alt آشنا کنیم تا شما نیز به اهمیت آن پی ببرید.

۱- برای رسیدن به properties کافیست Alt را نگه داشته و روی فایل مورد نظر دوبار کلیک کنید.

2- کلید Alt در هر پنجره ای ، با یک فشار منوهای پنجره را فعال می کند و با ترکیب آن با هر کدام از حروف منوها، که زیر آن خط کشیده شده است، پنجره مربوط به آن منو را باز میکند.

3- در مرورگر اینترنت اینترنت اکسپلورر ، ترکیب Alt و End شما را به آخرین صفحه ای که مشاهده کرده اید ،خواهد برد.

4- در مرورگر اینترنت اینترنت اکسپلورر، ترکیب Alt با یکی از دو کلید جهت راست و چپ ،عمل Back و Forward را انجام می دهد.

5- با ترکیب Alt و Tab شما می توانید به سهولت پنجره های فعال ویندوز را جابه جا کنید.


کوچک کردن دکمه Back در فایرفاکس 3

پس از ماه ها انتظار دوستداران فایرفاکس 3 موفق به تجربه کردن این مرورگر محبوب شدند. تغییرات کوچک و بزرگی در نسخه جدید فایرفاکس به چشم میخورد. یکی از این تغییرات ظاهری بزرگ بودن دکمه سبز رنگ Back در نسخه جدید است. این تغییر شاید به مذاق بعضی از کاربران این مرورگر خوش نیاید. با ترفندی ساده میتوانید این دکمه را به حالت استانداردتر و کوچکتر تبدیل کنید. هم اکنون قصد داریم این ترفند را برای شما مطرح کنیم.

بدین منظور:
فایرفاکس 3 خود را اجرا نمایید.
بر روی نوار ابزار (Toolbar) فایرفاکس راست کلیک کنید.
گزینه Customize را انتخاب کرده و سپس Use small icons را تیک بزنید.
به همین سادگی میتوانید این تغییر را در دکمه Back فایرفاکس 3 بدهید.


جستجو و دسترسی سریع به سایت ها با استفاده از 2 ترفند جدید در فایرفاکس

مرورگر موزیلا فایرفاکس شاید دیگر نیازی به معرفی نداشته باشد. دانلودهای فراوان و رضایت کلی کاربران از این مرورگر ، فایرفاکس را به سمبلی از اینترنت سریع تبدیل کرده است. اما فایرفاکس باز هم راه هایی برای بهینه سازی استفاده دارد. دسترسی سریعتر به سایت های مورد علاقه شما و جستجوی سریع در این سایتها دو ترفندی است که تقریبأ 99% کاربران از آن بی اطلاعند و این قابلیت های جالب فایرفاکس به نوعی در پشت مه باقی مانده است. هم اکنون قصد داریم به معرفی این دو ترفند بپردازیم.

در فایرفاکس قابلیتی نهفته است که شما میتوانید تنها با وارد کردن یک حرف و فشردن Enter به صفحه مورد نظر خود مراجعه کنید.
برای این کار از منوی Bookmarks به Organize Bookmarks بروید.
در پنجره باز شده ، بر روی New Bookmark کلیک کنید.
در عبارت Name ، نام سایت مورد نظر مثلأ CLOOB ، در تب Location آدرس سایت مثلأ
www.CLOOB.com  و نهایتأ در قسمت Keyword حرف یا واژه کوتاهی که قصد دارید با وارد کردن آن مستقیمأ به این سایت وصل شوید را وارد کنید. مثلأ برای ورود به کمیاب آنلاین ، میتوانید حرف K را وارد کنید. ( از حروف فارسی نیز در این قسمت میتوانید استفاده کنید.)
حال در صفحه اصلی فایرفاکس و نوار آدرس ، حرف K را وارد کرده و Enter بزنید.
خواهید دید مستقیمأ به آدرس کمیاب آنلاین که وارد کرده بودید روانه خواهید شد.

ترفند فوق برای ورود مستقیم به یک سایت بود. اما ممکن است شما قصد داشته باشید مستقیمأ و بدون ورود به سایت خاصی محتویات آن را از طریق فایرفاکس جستجو کنید.
برای این منظور ابتدا باید سایت مورد نظر را توسط فایرفاکس باز کنید.
اکنون باید در صفحه سایت مورد نظر به دنبال یک فیلد باشید. ( منظور از فیلد به زبان ساده فضاهایی است که شما امکان تایپ یک عبارت را دارید.)
به فرض برای جستجوی سریع در سایتی مانند Wikipedia به صفحه اصلی سایت یعنی
www.wikipedia.org مراجعه کنید.
بر روی فیلد مخصوص جستجو راست کلیک کرده و Add a Keyword for this Search را انتخاب کنید.
در پنجره کوچک باز شده نام سایت (در اینجا Wikipedia) و در قسمت Keyword کلمه کلیدی که از آن برای جستجو استفاده خواهید کرد مثلأ W را وارد کنید.
کار تمام است.
اکنون کافی است در آدرس بار فایرفاکس ، عبارت W را وارد کنید ، یک فاصله تایپ کنید و سپس واژه مورد جستجوی خود مثلأ Iran را وارد کنید.
اتوماتیک وار ، واژه Iran در ویکی پدیا جستجو خواهد شد.
نحوه کار در سایر سایت ها نیز به همین منوال است.


از سایت های موجود در Favorites پشتیبان بگیرید

ممکن است شما نیز از آن دسته از کاربرانی باشید که مایلند سایتهای مورد علاقه خودشان را در قسمت Favorites مرورگر اینترنت اکسپلورر ذخیره کنند. اما در صورتی که بنا به هر دلیلی مجبور به پاک کردن IE یا پاک کردن ویندوز باشید اطلاعات موجود در Favorites پاک خواهند شد. برای رفع این مشکل میتوانید از این ترفند استفاده کنید و با آن از سایت های موجود در این قسمت به طور کامل یک BackUp تهیه کنید. از این قابلیت میتوانید برای انتقال کل محتویات موجود به سیستم دیگر نیز استفاده کنید.
بدین منظور:
ابتدا مرورگر Internet Explorer خود را باز کنید.
اکنون از بالا و منوی 
File ، گزینه Import and Export را انتخاب کنید.
سپس بر روی Next کلیک کنید و از لیست موجود Export Favorites را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید. 
در این صفحه لیست سایتهای موجود را میبینید ؛ مجدد دکمه Next را بزنید.
در این صفحه میتوانید محل ذخیره شدن BackUp را تعیین کنید. 
با فشردن دکمه Next به صفحه تأیید نهایی خواهید رفت. برای اتمام عمیلیات دکمه Finish را بزنید. 
اکنون فایل پشتیبان شما در محل تعیین شده و با فرمت HTML ذخیره شده است. 

اما برای بازگرداندن این BackUp به IE باید مراحل زیر 
را طی کنید:
مجددأ وارد قسمت Import and Export بشوید. 
این باز از داخل لیست موجود Import Favorites را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید. 
در صفحه بعدی محلی که فایل پشتیبان را در آنجا ذخیره کرده اید را تعیین کنید و روی Next کلیک کنید.
در پایان Next را زده و پشتیبان 
را بازگردانید.

ایرفاکس و اینترنت بهتر

فایرفاکس چیست؟

اگر هر جایی نامی از فایربرد - فونیکس - fx و یا FF دیدید احتمالا منظور مرورگر اینترنت FireFox است. مرورگر اینترنت برنامه ای مانند اینترنت اکسپلورر ویندوز است که به وسیله آن می توان از صفحات وب دیدن کرد. یک طرح داخلی در شرکت موزیلا باعث شد در 23 دسامبر 2002 مرورگری به نام فونیکس ارائه شود. فونیکس بارها مجبور شد به خاطر مسائل حقوقی تغییر نام دهد تا اینکه در 9 فوریه 2004 ورژن کد  بلوط اشرافی این پروژه به نام فایرفاکس 0.8 در آمد. فایرفاکس در 9 نوامبر 2004 رسما نسخه یک خود را ارئه کرد. از آن زمان تا به حال ورژنهایی زیادی از فایرفاکس به دست ما رسیده است که هر کدام در نوع خود نوع آوری هایی داشته است. آخرین ورژنی که به دست ما رسیده است فایرفاکس 3 بتا 3 است که فقط 5 روز بعد از نسخه قبلی به بازار آمد!

 

  • فایرفاکس چه برتری هایی دارد؟

این سوال را باید به صورت فایرفاکس نسبت به اینترنت اکسپلورر 6 چه برتری هایی دارد؟  تصحیح کرد.

 

firefox.jpg

 

 

  • سرعت

فایرفاکس از نظر سرعت اصلا با اکسپلورر 6 ( نسخه ای که بر روی ویندوز ایکس پی به صورت پیشفرض نصب شده است ) قابل مقایسه نیست. متاسفانه مرورگر اینترنت اکسپلورر اصلا در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد و وقتی که با فایرفاکس کار می کنید تازه متوجه فرق زیاد این دو مرورگر می شوید.

  • امنیت

از نظر امنیتی فایرفاکس همواره به دلایل زیادی نسبت به اکسپلورر برتری داشته است. اکسپلورر 6 تا به حال بسیار مورد حملات هکرها قرار گرفته است که همین باعث نوعی هراس در دل کاربران می شود.

چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, :: 16:16 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 »» زنده کردن باتری های مرده لپ تاپ (شماره 1041)

باتری های معمولی لپ تاپ نیز همانند سایر وسایل الکترونیکی برای خود عمر مشخصی دارند. این باتری ها معمولأ پس از 1 تا 2 سال کار مداوم ، کارایی اصلی خودشان را از دست میدهند و در نهایت تنها میتوانند 10 تا 15 دقیقه شارژ خود را حفظ کنند. در صورتی که باتری لپ تاپ شما نیز به این بلا دچار شده است پیش از هر اقدام دیگری دست نگاه دارید و این ترفند واقعأ اعجاب انگیز با روشیاعجاب انگیزتر را بر روی باتری خود را اعمال کنید! چرا که با این کار میتوانید جاندوباره ای به باتری ببخشید و به نوعی آن را احیا کنید ، چرا که مجددأ باتری میتواند 1 الی 2 ساعت شارژ خود را نگه دارد و دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

برای اینکار ، روش کار را بدون ترس و واهمه انجام دهید!

کافی است باتری را به مدت 14 الی 15 ساعت در داخل فریزر قرار دهید
تا باتری لپ تاپ شما کاملأ فریز شود!
سپس باتری را 3 الی 4 بار شارژ و دشارژ نمایید.
اکنون باتری لپتاپ شما پس از گذراندن یک خواب زمستانی جان تازه ای پیدا کرده است و میتوانید بیش از گذشته برای شما کار کند.

شاید از این عمل تعجب کنید و ارتباطی بین این دو کار نیابید.
اما جالب است بدانید که این کار پایه و اساسی کاملأ علمی دارد ، چرا که همانطور میدانید به طور کلی در اجسام مختلف به دلیل لرزش طبیعی مولکولها جریان برق به راحتی از آنها عبور نمی کند. این مشکل در اجسام رسانا کمتر است ، زیرا مولکول ها به شکل منظم قرار می گیرند و جریان راحت تر عبور می کند ، اما برای ابر رسانا کردن باید جسم رو سرد نمود تا لرزش مولکولها کمتر شود (این لرزش هیچ گاه صفر نخواهد شد ، مگر در صفر مطلق یعنی 273- درجه سانتیگراد که البته تا امروز دست نیافتنی باقی مانده است) ، در نتیجه سرعت و کیفیت عبور جریان بهتر خواهد شود. دلیل بهتر کار کردن سی پی یو در درمای پایین نیز همین موضوع است

این موضوع توسط وب سایت کمیاب آنلاین عملأ بر روی باتری یک لپ تاپ HPتست شد ، باتری که پس 1سال و نیم کارکرد ، تنها به مدت 10 دقیقه شارژ را نگه میداشت ، پس از اجرای این ترفند ، پس از اولین شارژ توانست 45 دقیقه و در دفعات بعدی تا 1.5 تا 2 ساعت شارژ را نگاه دارد.

از این موضوع و به نوعی نوآوری میتوان حتی در مورد هارد دیسک هم استفاده کرد ، هاردی که کار نمیکند را در صورتی که 10 تا 15 ساعت در فریزر فریز نمایید و سپس وصل نمایید را نیز میتوان با این روش بازیابی کرد.

همچنین برای تثبیت این موضوع ، ویدئویی نیز در سایت Metacafe منتشر شده است که کلیه عملیات به شکل تصویری قابل مشاهده است. این ویدئوی آنلاین در سیستم به اشتراک گذاری ویدئوی Metacafe به نشانی http://www.metacafe.com/watch/781300/revive_a_dead_laptop_battery در دسترس است.

لازم به ذکر است تا باتری شما دچار مشکل نشده است این ترفند را بر روی آن اجرا نکنید. همچنین این تنها بر روی باتری لپ تاپ تست شده است ، طبعأ امکان این کار بر روی همه باتری های لوازم الکترونیکی یا خود آنها وجود ندارد ، مگردستگاه هایی که ساختاری همانند باتری های لپ تاپ داشته باشند



سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, :: 11:23 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 دانستنیهای اوریون

 

بیماری اوریون یا (گوشک)‌ یک بیماری قدیمی و ویروسی است که از قدیم الایام هر کودکی که به آن مبتلا می‌شد، با دادن استراحت کامل به وی، دوره آن به پایان می‌رسید. 

این بیماری به همان اندازه که گذرا و کم‌اهمیت جلوه می‌کند، می‌تواند در مواقعی فرد را دچار عوارض غیرقابل برگشتی همچون کری و یا حتی ناباروری کند، به همین دلیل اگر فرزندتان به این بیماری مبتلا شده است، آن را یک بیماری پیش پا افتاده تلقی نکنید و جدی بگیرید.

دکتر محمد صادق ملکی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره می‌گوید: این بیماری ویروسی است و اغلب کودکان بالای یک سال را درگیر می‌کند.

به گفته وی، اوریون در نوجوانان و افراد بالغ نیز مشاهده می‌شود و شایع‌ترین فصلی که بیماری در آن مشاهده می‌شود زمستان و اویل فصل بهار است.

این متخصص گوش و حلق و بینی می‌افزاید: این شدیدا مسری است و معمولا تظاهرات بیماری خود را به صورت سردرد، گلودرد خفیف، تب بالا، کم اشتهایی، خستگی و درد عضلانی نشان می‌دهد.دکتر ملکی با اشاره به این که شایع‌ترین تظاهرات بالینی در افراد را تورم غدد بزاقی (بخصوص غدد بزاقی بناگوش)‌ تشکیل می‌‌‌دهد، یادآور می‌شود: تورم غدد بزاقی بناگوشی دردناک هستند و جویدن و غذا خوردن (به دلیل ترشح بزاق)‌ مزید بر علت می‌‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه، نحوه انتشار بیماری را از هوا و دهان عنوان کرده و می‌افزاید: اشیاء آلوده به این ویروس نیز می‌توانند فرد یا افراد دیگری را به بیماری مبتلا کنند.به گفته دکتر ملکی معمولا دوره نهفته این بیماری حدود 2 الی 3 هفته است و از یک هفته قبل از بروز علائم بالینی تا 10روز پس از بروز، بیماری قابل سرایت است، یعنی وقتی فردی بیماری اوریون گرفته است، ممکن است در مدت آن 6 روز ابتدایی، ناقل ویروس اوریون باشد و بیماری را به دیگران سرایت دهد.

ولی آنچه مهم است این که بیماری دارای پیش آگهی خوبی است و معمولا پس از گذشت دوره یک هفته‌ای، فروکش می‌کند، بنابراین اگر کودکان دبستانی و پیش دبستانی، دچار این بیماری شدند، بایستی به محض مشاهده علائم بالینی، به آنها استراحت داده شود و تا 10 روز از رفتن آنها به مدرسه و مهدکودک خودداری کرد.

درمان

این پزشک متخصص می‌افزاید: درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و درمان آن علامتی است، به این صورت که به فرد استراحت داده می‌شود و سعی می‌شود از مایعات به مقدار کافی استفاده شود و گه‌گاه هنگام بروز گلودرد و سردرد، از مسکن به جای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

چه کنیم مبتلا نشویم؟

دکتر ملکی با عنوان این که واکسیناسیون می‌تواند یکی از راه‌های مهم پیشگیری محسوب شود، خاطرنشان می‌کند: این واکسن از ویروس زنده گرفته شده است و به صورت واکسن سه‌گانه با نام (MMR) در کودکان، مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر ضرورتی در تجدید آن باشد، در سنین 4 الی 5 سالگی، مجددا تکرار می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده کودکی که در دو نوبت واکسینه شده باشد، از این بیماری به صورت دائم یا طولانی مدت، مصون خواهد ماند که این مصونیت در مورد افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند، نیز صدق می‌کند.وی خاطرنشان می‌کند: ویروس این بیماری وارد خون می‌شود و از خون به نقاط مختلف بدن منتشر می‌شود و ممکن است باعث گرفتاری بقیه ارگان‌ها همچون پرده مغز، گوش، لوزالمعده، بیضه در پسران و تخمدان در دختران شود.به گفته دکتر ملکی، به طور متوسط، 20 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، عوارض بیماری را در بیضه و یا تخمدان خود مشاهده می‌کنند که هر یک از آنها دارای علائم خاصی است، به عنوان مثال اگر بیضه‌ها در این بیماری درگیر شوند با تورم و درد شدید بیضه همراه خواهد بود، که طبق بررسی‌‌های انجام شده، این عارضه در مردان بالغ بسیار شایع است و ممکن است این دسته از بیماران دچار ناباروری شوند، بنابراین توصیه می‌شود این بیماران به محض مشاهده علایم بیماری، تا جایی که می‌توانند استراحت کنند و با مصرف مواد خوراکی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.وی می‌‌افزاید: هرگاه دختران در این بیماری، دچار عوارض دل درد در ناحیه زیر شکم شدند، بایستی پی به درگیری تخمدان‌ها برد که گهگاه منجر به نازایی آنها خواهد شد.

گاهی بیماری لوزالمعده افراد را درگیر خود می‌کند که با بی‌اشتهایی، تهوع و دل درد همراه خواهد بود.این پزشک متخصص متذکر می‌شود: در برخی مواقع بیماری پرده مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد که مننژیت و آنسفالیت (تورم نسج مغز)‌ را به همراه خواهد داشت و با علایمی همچون سردرد، سفتی گردن و تهوع همراه خواهد بود.

به گفته دکتر ملکی، در این بیماری بسیاری از کودکان با کاهش شنوایی شدید و ناشنوایی یک گوش مراجعه می‌کنند که یکی از علل بسیار شایع در ایجاد ناشنوایی و کری یک طرفه است.

توصیه بهداشتی

وی خاطرنشان می‌کند: این بیماری پرهیز غذایی ندارد ولی بهتر است بیمار در طول این مدت از مصرف غذاهایی که باعث افزایش بزاق (ترشیجات)‌ می‌شود، خودداری کند و از تماس بزاق و ترشحات دهانی خود به دیگران بپرهیزد.

 



سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, :: 11:21 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 به نام خدا

 

با سلام به شما دوستان خوب وهمراهان همیشگی وب لاگ سلامت زندگی

امروز قرار است از بین گیاهان دارویی در مورد گیاه اسطوخودوس اطلاعاتی را تقدیم حضورتان نمایم با ما باشید:


اسطوخودوس ( لاواندر) Lavender

نام علمی : Lavandula

اسطوخودوس در بیشتر نقاط دنیا بصورت خودرو می روید بخصوص در جنوب فرانسه، مناطق مدیترانه، و تورنتو که به مقدار زیادی وجود دارد.

این گیاه چند ساله تا ارتفاع حدود نیم متر رشد نموده و دارای برگهای متقابل، باریک، دراز، سبزرنگ وپوشیده از کرک های سفید پنبه ای می باشد.

قسمت مورد استفاده این گیاه، گلها و سرشاخه های گلدار آن می باشد. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد ولی طعم آن تلخ می باشد و بعلت بوی مطبوع ان از این گیاه در عطر سازی استفاده می شود.

اسانس اسطو خودوس که از تقطیر گل وسرشاخه های گلدار این گیاه بدست می آید مایعی است زرد رنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی است.

ترکیبات شیمیایی اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس دارای حدود 40% استات لینالیل است همچنین در ان ترکیباتی نظیر اسید بوتریک، اسیدپروپیونیک، واسید والریک ، لینالول آزاد و ژرامبول وجود دارد.

انواع شکل های دارویی اسطوخودوس

1-    دم کرده اسطوخودوس:

حدود 5 گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه دم می کنید. مقدار مصرف این دم کرده 3 تا 4 فنجان در روز است.

2-    کمپرس اسطوخودوس:

سی گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آب جوش مخلوط و به مدت ده دقیقه دم می کنند.

3-    اسانس و روغن اسطوخودوس :

اسانس و روغن اسطوخودوس را می توان از مغازه های عطاری تهیه نمود . برای مصرف ، یک قطره از آن را با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط و برای ماساژ استفاده می کنند و یا قطره ای از آن را روی یک حبه قند ریخته و یا یک قاشق عسل مخلوط کرده و میل می کنند.

 


خواص طبی اسطوخودوس

بوعلی سینا گیاه اسطوخودوس را از جمله گیاهان مفید دانسته و خواص درمانی زیر را برای آن قائل شده است:

هرگاه یک قاشق غذاخوری از اسطوخودوس را با 500 سی سی آب جوشانده  و صاف کرده و با قند شیرین  و مصرف گردد برای موارد زیر بسیار مفید است.

-         کم کننده فشار خون و تصفیه کننده خون

-         دافع کلیه دردهای استخوان

-         نافع دردهای مفصلی و روماتیسمی

-         دافع درد کتف و کمر

همچنین جوشانده اسطوخودوس با مرزنجوش برای امراض عصبی و رماتیسمی مفید شناخته شده است.

از خواص طبی دیگر اسطوخودوس عبارتند از:

1-  رفع خستگی و آرام بخش ( چند قطره روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم ریخته و برای مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید)

2-     باز کننده گرفتگی ها، تقویت کننده معده، ادرار آورو برای رفع بیماریهای مجاری ادراری مفید است

3-     باعث عرق کردن شده و تب را پائین می آورد

4-     صفرابر بوده و کبد را به کار می اندازد و بیماری های کبدی را برطرف می کند.

5-     ضد تشنج

6-     تقویت کننده عمومی بدن

7-     از بین برنده کرم های معده و روده

8-     بیماری های سینه و سرفه رابرطرف می کند

9-     در معالجه زکام مؤثر است

10-بعنوان مسهل و تمییز کننده استفاده می شود

11-برای برطرف کردن رعشه و سرگیجه مفید است ( حدود 5 گرم از پودر اسطوخودوس را با عسل مخلوط و هرشب بخورید)

12-برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده می شود.

13-برای رفع بی خوابی یک قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک تکه پنبه بچکانید وآن را داخل بالش خود قرار دهید و از خواب مطبوعی بهره مند شوید.


14-برای برطرف کردن غم و اندوه ، هر روز دم کرده اسطوخودوس بنوشید.

15-اگر دست وپای شما خواب می رود از این گیاه استفاده نمایید

16-برای پیشگیری از آب آوردن بدن مفید است.

17-زردی را برطرف می کند.

18-برای رفع حالت تهوع و سر گیجه مفید است.

19-سردرد و سر دردهای یک طرفه را برطرف می کند.

20-برای درمان ضعف اعصاب مفید است.

21-طپش قلب را از بین می برد.

22-آسم را برطرف می کند.

23-برای رفع سوء هاضمه ، یک قطره اسانس اسطوخودوس را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و میل کنید یا یک قطره فنجان از دم کرده آن بنوشید.

24-اسطو خودوس درمان کننده رماتیسم ، آرتروز و نقرس است. برای این منظور کمپرس آنرا روی عضو مورد نظر گذاشته و یا اینکه دو قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید.

25-زخم های کهنه را با مالیدن اسانس اسطوخودوس که در الکل حل کرده اید برطرف نمایید. همچنین مالیدن پماد اسطوخودوس ، زخم ها را ضدعفونی کرده و التیام می بخشد.

26-برای درمان بیماریهای ریوی دو تا سه قطره روغن اسطو خودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن با دام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و سینه و پشت بیمار را ماساژ دهید.

27-برای برطرف کردن بوی نامطبوع در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد. عطر مطبوعی را در محیط خانه استشمام خواهید کرد.

28-برای رفع بی خوابی یک قاشق چای خوری پودر اسطوخودوس را با یک قاشق چای خوری پودر سنبل الطیب  مخلوط کرده و در یک لیوان آب جوش بریزید. و به مدت 10 دقیقه دم کنید و یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل کنید تا بی خوابی شما برطرف شود.


مضرات اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی است بی ضرر که همه می توانند ازآن استفاده نمایند. فقط برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نیست و باعث آشفتگی می شود. این گونه افراد باید آنرا با سکنجبین ویا کتیرا بخورند.



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان