علمی فرهنگی ورزشی دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, :: 13:29 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
مکان و زمان حادثه یازده سپتامبر در قرآن وجود دارد ؟ همه دوستان حتما با چنين نوشته هايي در شبكه اينترنت روبرو شده اند:
مکان و زمان حادثه یازده سپتامبر در قرآن و اشاره دقیق به حادثه در متن آیه :
یک آیه در سوره توبه هست که در این آیه یک کلمه هست به این شکل :جرف هار
این کلمه در آیه صد و نهم 109 از سوره توبه ، ( یعنی نهمین سوره قرآن ) هست . با اطلاعاتی که من گرفتم محله ای که برج های متلاشی شده یازده سپتامبر در اونها هست نامش هست ( گارف هار ) . همه میدونیم که بسیاری از کلمات که در لاتین دارای حرف گاف هستند در عربی این حرف گاف به حرف جیم تبدیل میشه . گارف هار <<<<>>>> جرف هاراین ( گارف هار ) نام محله برجهایی هست که هواپیماها به اونها برخورد کردند . و کلمه ( جرف هار ) درآیه صد و نهم 109 از سوره توبه ( نهمین سوره قرآن ) هست .
و اما نکات دیگه :
آیا میشه گفت تمام اینها اتفاقی ایجاد شده ؟حالا همین آیه 109 از سوره توبه رو من براتون معنیش رو مینویسم بخونید و ببینید در متن آیه دقیقا صحبت از ساختمانی که ویران شده و اشاره ای هم میشه به شهری که این ساختمان در اونجاست و در کنار سیل ( اشاره به اقیانوس ) .
آیه و ترجمه صد و نه سوره توبه :
((افمن اسس بنینه علی تقوی من الله و رضون خیر ام من اسس بنینه علی شفا جرف هار فانهار به فی نار جهنم والله لا یهدی القوم الظلمین .))
((آیا کسی که مسجدی به نیت تقوی و خداپرستی تاسیس کرده و رضای حق را طالب است مانند کسی است که بنایی سازد ( به غرض کفر و نفاق و تفرقه کلمه در اسلام ) بر پایه سستی در کنار سیل که زود به ویرانی کشیده و عاقبت آن بنا از پایه به آتش دوزخ افتد ؟ ( این حال بنای نفاق و ظلم و ستم است ) و خدا هرگز ستمکاران را به هیچ راه سعادتی هدایت نخواهد فرمود .)) +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ مطلب بالا سندیت ندارد. و نمی توان در مورد آن قطعی صحبت کرد .گارف هار پیدا نشد. با اين حادثه و ساير واقعياتي که در جامعه آمريکا مشاهده مي نماييم [ر.ک: عصر امام خميني، احمد رضا حاجتي، بوستان کتاب قم - آمريکا پيشتاز انحطاط، روژه گارودي] و همه حاکي از زوال اين تمدن منحوس است، بله مي توان بر اساس آيات متعدد افول و انحطاط حتمي آمريکا را پيش بيني نمود که حادثه 11 سپتامبر تنها مصداق کوچکي از آن است. دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, :: 11:55 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:, :: 11:3 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
برج های دو قلو تجاری نیویورک - آمریکا طراح :آ م یامازاکی و همکاران استاتیک : کریستینز رابتسون نیویورک سال ساخت : 1973 - 1966
برگرفته از كتاب: اطلس ساختمانهاي فلزي نويسندگان کتاب : hart - sonntag&henn كتاب درسي رشته ساختمان عمران دانشگاه هاي آلمان تهيه كننده وبرگردان از : مهندس احمدرضا مسعودي فارغ التحصيل رشته معماري و معماري سازه اي از دانشگاه فني مهندسي فرانكفورت آلمان کاربری ساختمان : برجهای تجاری نیویورک ساخته شده از دو برج 110 طبقه و چهار ساختمان هشت و ده طبقه اطراف آن در مجموع بوجود آمده است در مجموع دارای 500000 دفاتر کاری و شرکت های بیمه و هتل و بانک در آن در حدود 2900 متر مربع مساحت را به خود اختصاص داده است و دارای حدود 800000 مراجعه کننده در روز می باشد. در پنج طبقه زیر زمین شامل پارکینگ برای 2000 ماشین – فروشگاه های مختلف و سرویس و در شش طبقه زرین تر تاسیسات ساختمان قرار گرفته است . فضای راهروهای ورودی برای هر برج دارای 100 پرسنل کنترل کننده است و علاوه بر آن هر برج دارای چهار آسانسور باربری سریع حرکت می باشد. هر برج دارای یک لابی در طبقه همکف و یکی در طبقه 44 و دیگری در طبقه 78 قرار گرفته است طبقات بالاتر برج را به چهار زون تقسیم می کند که با دوازده آسانسور سریع حرکت در ارتباط می باشد. پنج آسانسور از همکف تا طبقه 107 الی 110 در حرکت می بوده اند و در هر کانال سه آسانسور روی هم قرار گرفته است. اندازه ها : هر دو برج هر کدام با 411 متر ارتفاع و زمین مربع شکل به ابعاد 5/63 *5/63 متر و ابعاد کرن بتنی 24*24 متر ارتفاع هر طبقه 66/3متر و ارتفاع هال ورودی دارای 3/22 می باشد . طراحی مهندسی : هدایت باد در روی هردو برج از اهداف اولیه طراحی و معماری بوده است. در هر قسمت خارجی ساختمان برج 59 ستون قوطی بفواصل 02/1( آکس ) قاب فلزی در اتصال با خرپا افقی در سقف اتصال دارد. در گوشه های ساختمان اتصال مهار شده با سقف ساختمان دارد که قابلیت حمل بار باد را در پوسته خارجی ساختمان می دهد که در فونداسیون ساختمان بار حاصله را انتقال میدهد ( موسوم به طراحی تیوب ) . سقف ها به ستون های وسط و کناری اتصال دارد بهمین دلیل 44 عدد ستون قوطی شکل تحمل بار های عمودی را می نمایند. نمای بیرون : در قسمت های فوقانی ساختمان ستون های ابعاد 450 /450 میلیمتر ثابت مانده است و تیر افقی به ارتفاع 32/1 از تیر ورق ساخته شده است. سه ستون در ارتفاع 12 متر بالای قسمت ورودی بعنوان ستون های اصلی به ابعاد 800/ 800 میلیمتر و فواصل 06/3 آکس نصب شده اند . ضخامت دیوار و کیفیت ستون ها هرچه بالاتر می رود تغییر می کند ( بطوریکه ضخامت دیوار از 5/12 به 5/7 میلیمتر و مقاومت ستونها از 2mm/N 295 به 2mm/N 700 تغییر میکند ). اگر چه ستون های اطراف ساختمان در ارتفاع تغییر اندازه می دهند با این وجود وظیفه اصلی آنها گرفتن نیروی باد می باشد . نیروی باد محاسبه شده در تمام ارتفاع ساختما ن برابر با 2 m/ KN 2/2 است .در ارتفاع قسمتی از ساختمان به سنگینی متغیر بین KN 223 تا KN 60 توسط پیچ های HV شکل در روی ساختمان نشسته است . روی ستون های خارجی و تیر های از ورق آ لومینیوم پوشیده شده است. ابعاد اندازه پنجره ها ی دوجداره 98/1* 48/0 متر و شیشه برنگ برنز در قاب آ لمینیومی قراردارد نظافت پنجره ها بصورت اتوماتیک توسط ریل های بیرونی نصب شده روی پنجره انجام می گیرد . سقف ها: سقف ها بصورت خرپای به ارتفاع 90/0 سانتیمتر و فواصل 04/2 متر در جهت مایل نصب شده اند.و روی آن از یک لایه بتن سبک بضخامت 10 سانتیمتر در لایه ورق فلزی موسوم به تراپس پوشیده شده است. وزن سقف برابر با 2m /NK 5/0 می باشد و نیروی مفید برابر با 2m/ KN 88/4 است. هر سقف طبقه تشکیل شده از 32 تکه از پیش ساخته شده که مابین کرن و دیوار خارجی قرار گرفته اند.این قطعات که شامل کانلهای تاسیساتی و الکتریکی و دیگر ملزومات ساختمان می باشد در امتداد طولی و عرضی کرن قرار گرفته اند. ابعاد کرن 7 /10 * 0 /4 متر می باشد . حافظت از حریق: حفاظت اسکلت فلزی از آتش نیز در اثر پاچش مواد ضد حریق به ضخامت mm3 می گیرد. در کرن ساختمان زون ضد حریق است دارای پله فرار و شیرهای آب نصب شده ضد حریق به اضافه تانکر های آب شامل 18500 لیتر در طبقه نگهداری تاسیسات ساختمان . پی ساختمان: در عمق 5/22 متری در روی زمین نسبتا سفت سنگی ابتدا زمین را با فشار 2m/MN9/3 پرس نموده سپس در مساحت 440000 متر مربع و سپس فونداسیون بتنی مسلح رادیال سراسری به ضخامت 10/2 متر ریخته شد و بعد دیوارهای بتنی به ضخامت cm 90 بنا گردید . تاسیسات: ساختمان های هر دو برج کاملا از سیستم تهویه استفاده می کنند و جلوی هر پنجره رادیاتورهایی قرار گرفته برجهای خنک کننده نیز در منفی شش قرار گرفته اند و با L/min 333000 مرکز تاسیسات هوای خنک هفت ماشین خنک کننده فقط با یک خط لوله h/kw 24400 تقسیم آ ب سرد نیز با 20 لوله تقسیم انجام می شود . در طبقه 59 تا 110 فشار قوی قرار گرفته و ایستگاه های آن در طبقه 75 و 108 ودر برج دیگر فشار کم با مجموعه 16 ایستگاه تقسیم و در طبقات پائینتر ( طبقه 41 – 7 ) قرار گرفته است.سیستم گرمایش از بخار آب در مر کز سالن خنک کننده انجام می شود . مساحت زیر ساخت در یک برج : 319000 متر مربع فضاهای ساخته شده:1754000 مترمکعب مساحت کلی : 418000 متر مربع فولاد مورد استفاده در هر برج : 78000 تن هر متر مربع مساحت کل: ۱۸۶.۶/kg برای مساحت مفید : ۵۲۴۴/kg جمعه 3 آذر 1391برچسب:, :: 8:39 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
نگاهي اجمالي بر فرايند آغاز تا پايان طرح كسب وكار
![]() اشاره: آيا تا كنون در كسبو كارتان به مرحلهاي رسيدهايد كه نياز به سرمايه بيشتر، اصليترين دغدغهتان شود و براي اجراييكردن و رسيدن به اهدافتان مجبور شويد طرحهاي مختلفي را بررسي كنيد؟طرحهاي كسبو كار از نخستين مراحل شكلگيري ايدهاوليه تا بهثبت رساندن شركت نياز به تحقيقي دقيق، ارزيابي تمامي ابعاد و استانداردهاي تجاري دارند. در اين مقاله قصد داريم تا به طور اجمالي نحوه آغاز به كار و مراحل اجراي يك طرح كسبو كاررا بررسي كنيم. ديدگاه اغلب افراد ديدگاههاي متفاوتي درباره طرحهاي كسبو كار دارند. شايد متفاوتانديشيدن و مهارتهاي هر فرد درباره تجارت دليلي آشكار بر اثبات تنوع ايدهها و طرحها باشد. توضيح اجمالي طرح با بررسي زواياي مختلف طرح، سرمايهگذاران از ميزان ارزش طرح كسبوكار، سرمايهگذاري و موفقيت يا شكست آن مطلع ميشوند. البته تمام اين تصميمگيريها به ميزان مهارت و دانش شما در ترسيم ايدههاي ذهني وابسته است. در واقع طرحي كه براي اجرا به نزد متخصصان فرستاده ميشود، بايد كاملا حرفهاي و حسابشده باشد تا نظر آنان را جلب كند. هدف اجراي طرح هدف اصلي شما از راهاندازي شركت چيست؟ قصد داريد چه نوع كالايي و با چه كيفيتي توليد كنيد؟ مخاطبان و مشتريان شما چه قشري هستند؟ آيا از وضعيت بازاركسبوكار و رقابت اطلاع داريد؟ سوالاتي اينچنيني تا حدود زيادي قالب اصلي طرح را براي معرفي و سرمايهگذاري، پيش روي كارشناسان قرار ميهد. آنها نيز با ارزيابي ابعاد مختلف طرح و قابليت اجراييشدن، صلاحيت اجراي آن را تائيد ميكنند. سرمايهگذاري منطقي هر سرمايهگذاري براي آغاز هر طرحي، برآوردها و ارزيابيهاي خاص خودش را دارد. هيچ فردي تمام سرمايهاش را تنها به يك پروژه محدود نميكند. محافظهكاري و آيندهنگري از الزامات سرمايهگذاري است. تحليل بازار كسب و كار و رقيبان مهمترين موضوع در اجراييكردن طرحهاي كسبوكار، آگاهي از شرايط بازار تجارت و بررسي محصولات رقيبان است. كيفيت و خدمات پس از فروش، ويژگياي است كه اغلب مخاطبان و مشتريان به دنبال آن هستند. به سبكهاي نوين تبليغات و بازاريابي رقيبان توجه كنيد. از آنان در فعاليتهايتان الهام بگيريد. جهان تجارت امروز، مملو از برندهاي مختلف است كه با پيشينهاي دراز مدت و محصولاتي با كيفيت، بخش عظيمي از بازارهاي جهاني را تصاحب كردهاند. تعريف طرح محصول، قيمت و محل تجارت را تحت عنوان طرحي تجاري عنوان ميكنيم. طرحها برحسب سرمايه اوليه، تخصص، توانايي تحليل ، پيشبيني وضعيت محصولات، بازاريابي، تبليغات و راهكارهاي مناسب براي رويارويي با رقيبان به مرحله اجرا گذاشته ميشوند. به ياد داشته باشيد، طرحهاي كسبوكار ريشهاي عميق در تجربهها و علايق شما دارند. به بيان ديگر هر طرح، بخشي از هويت شماست كه از هنگام تحصيل در دوران دانشگاه تا پس از فارغالتحصيلي و رسيدن به مرحله انتخاب شغل با بينشي عميق و پشتوانه مالي مطمئن به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. قالب طرح ساختار و يا قالب شركت، سازمان و كارگاه كارآفريني شما بايد مبتني بر قواعد و مقرراتي باشد كه طبق باورها و ذهنيت خودتان بنيان نهاده شده است. شركت براساس ميزان بودجه بنا ميشود. مهمترين اركان شركت شما را كارمندان تشكيل ميدهند كه برحسب تخصصها و وظايف مختلف با معيارهايتان تعيين خواهند شد. در رابطه با كيفيت محصول، بازاريابي و تبليغات نيز خودتان بايد با راهنمايي مشاوران و كارآفرينان، بهترين راهكارها را انتخاب و اجرايي كنيد. مديريت تيم تمامي دانش، مهارت و تجربه خودتان را بايد در اين قسمت كه در واقع مهمترين بخش و كليديترين پست سازماني است به معرض اجرا گذاريد. مديريت، هنر هدايت، تشخيص خطاهاي خود با بهرهگيري از تجربه و تحصيلات عاليه است كه تنها محدود به دستوردادن و رياست نميشود. شرايط حساس كارمندان را درك كنيد و آنان را در مواجهه با مشكلات مختلف ياري نماييد. براي ايجاد رابطهاي دوطرفه پيشقدم باشيد. اين اقدام نهتنها هيچ خدشهاي به جايگاهتان در شركت وارد نميكند، بلكه بهرهوري كارمندان در اجراي پروژهها و دايره ارتباطات شما را نيز افزايش خواهد داد. طرح کسب و کار طرح، برنامه و الگويي است كه وضعيت اجراييكردن حرفهاي خاص را با ميزان توليد، توزيع و سرمايهگذاري در يك سال فعاليت نمايش ميدهد. طرحهاي كسبوكار معمولا در یک دوره مشخص و به طور معمول شامل فهرست دقیقی از خطرپذيريها،عدم قطعیتها و تحلیل آنها هستند. مرحله اجراييكردن طرح طرح کسبو کار دربرگیرنده بخشهایی نظیر مدیریت، نیروی انسانی- مالی، تولید، بازاریابی است. طرح به تحلیل بازار و صنعتی میپردازد که کسب و کار شما در آن فعالیت خواهد کرد. ضرورت مكتوبكردن طرح كسبوكار نخستين و يا به بياني مهمترین دلیل نوشتن طرح کسبو کار، بررسی امکانپذیری و توجیهپذیری اجراي يك فعاليت تجاري است. پیش از هر کس دیگری، کارآفرین باید نسبت به سودآوربودن فرصت تجاری پیشرو اطمینان حاصل نماید. بیشتر کارآفرینان تصوری مبهم و کلی نسبت به خوببودن یک فرصت دارند و به واسطه تعدد متغیرهایی که در فضای کسب و کار وجود دارد، ممکن است به بعضي از مسائل توجه نكنند. مکتوبکردن اطلاعات کسبو کار در یک چهارچوب از پیش تعیینشده امکان تحلیل جامعتر را برای کارآفرین به وجود ميآورد. كلام آخر طرحها حاصل ايدههايي هستند كه در مواجهه با رويدادهاي مختلف زندگي به وجود ميآيند. هر طرحي حاصل ايدهاي متفاوت است كه در وراي آن فردي با انديشه و ديدگاهي خاص وجود دارد. Writer: Bill Barnett مترجم : سيد رسول ميرزايي موسوي
جمعه 3 آذر 1391برچسب:, :: 8:11 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
شگردهاي مديريت اجرايي در كسب وكار |
|
|
اشاره:
مديريت كسب و كار فرآيند نظارت بر اجراي طرح، هدايت اعضاي تيم و درنهايت تعيين راهبردهاي ويژه در مواقع بحراني است. بررسي ســودآور بودن طرح کسب وکار و قدرت رقابت پذيري آن در بازارهاي داخلي و خارجي از جمله مواردي است كه بايد در همان ابتدا مورد ارزيــــابي قرار بگيرد. ايجاد رابطهاي دو طرفه ميان مخاطبان و توليدكنندگان نيز جزو وظايف مدير محسوب ميشود. براي آشنايي بيشتر با نحوه فعاليتها و مسئوليتهاي مديران در تجارت با ما در اين مقاله همراه شويد. حوزه اختيارات و جايگاه مديريت توانايي حل مشكلات و اتخاذ تصميمات مقتضي در مواجهه با بحرانهاي مالي، پيشبيني وضعيت بازارهاي کسبوکار، همچنين آگاهي از جريان توليد، وضعيت مالي، ميزان سرمايهگذاري، انتخاب منابع انساني شايسته و متناسب با اولويتهاي شركت، مديريت اطلاعات، تحقيق و بررسي درباره نحوه توليد و ارتقاي سطح كيفي آنها جزو مسئوليتهاي مدير محسوب ميشود. محدوده مديريت در كسبوكار كنترل بخش توليد، زمان توزيع محصولات، بازاريابي و تبليغات از جمله مسئوليتهايي است كه مدير در برنامه روزانهاش بازبيني ميكند. همچنين تحقيق و بررسي درباره بازارهاي داخلي و خارجي و تعيين قيمت براي مقابله با رقيبان جزو برنامهريزيهاي مديران است. در واقع مديريت تبليغات و ايجاد رابطهاي دوطرفه با مشتريان و مخاطبان به اعتمادسازي و جلب رضايت آنان وابسته است. بررسي و افزايش توليد محصولات براي توزيع در بازارهاي بينالمللي و ارزيابي كيفيت آنها براي رقابت در بازارهاي داخلي و بينالمللي نيز به عهده مدير است. در واقع مديريت هنر نظارت و رهبري يك تيم منسجم است كه همه اعضا براي دستيابي به هدفي مشخص و از پيش تعيينشده با يكديگر همكاري ميكنند. نتيجه اين تلاش محصولي است كه با مديريت بخش بازرگاني و تبليغات؛ با توزيع مناسب و شناخت راهبردهاي رقيبان؛ به بهترين شكل توليد ميشود. مديريت اطلاعات مديريت اخبار، آگاهي از آخرين اطلاعات عرضه و تقاضا در بازارهاي بينالمللي و پيشبيني نوسانهاي تجاري بخشی دیگر از فعاليتهاي مديران است كه به طور روزمره اجرا ميشود. بررسي نقاط ضعف و قدرت در توليد و توزيع محصولات، همچنين اجراي استراتژيهاي طراحي شده در مواقع بحراني، ميتواند مسير تجارت را همواره پويا و رقابتــي نگه دارد. اجراي طرح مديريت با آغاز و اجراييكردن طرح تجاري شكل ميگيرد. بايد ابتدا ببينيد كه چه منابعـــي را دراختيار داريد. اهداف و برنامههايتان را در دورههاي كوتاه و بلندمدت به پيش ببريد. طرح تجاري را بازبيني كنيد. از تجربههاي افراد كارشناس و متبحر استفاده كنيد و در نهايت موانع و مشكلات را منطقي و با برنامه پشت سر بگذاريد. پس از اينكه از صحت طرح كسبوكار مطمئن شديد بايد در گام بعدي آن را سازماندهي كنيد. سازماندهي به معناي تنظيم و پيگيري امور مختلف در جهت رسيدن به هدف اصلي و پيش بردن طرح تجاري است. اين بخش از آماده كردن شرايط لازم براي اجراييكردن فاز اول و برنامه كوتاه مــدت آغاز ميشود. آموزش كارمندان، تخصيص منابع و بودجه لازم از اولويتهاي اين قسمت هستند. در واقع برنامهريزي، سازماندهي، هدايت، نظارت و در نهايت خلاقيت از جمله مراحلي هستند كه مدير بايد در اجراي طرحهاي خود به آنها توجه كند و مرحله به مرحله به هدف اصلي و ثبات مالي دست يابد. ساختار سازمانی ساختار سازماني بر اساس طرح كسبوكار اجرايي ميشود. در واقع نخستين اركان تشكيل دهنده براي تحقق اهداف سازماني در همين مرحله طراحي، برنامهريزي، اجرا و كنترل ميشوند. طرح پرسشهاي زير بخشي از ويژگيهاي اين مرحله را نشان ميدهد: • براي هر یک از مراحل اجراي طرح تجاري چه زماني را درنظر گرفتهايد و براي هر بخش از چه متخصصيني استفاده خواهيد كرد؟ • واحدهای مختلف طرح را تشريح كنيـــد؟ هر یک از این واحدها چه وظایفی دارند؟ • ساختار حقوقی ثبت شده شرکـــت (مسئولیت محدود، یا سهامی خاص) چیست؟ • سهام دارن شرکت چه اشخاص حقیقی یا حقوقیاي هستند و سهم هر یک چقدر است؟ • اعضای اصلی تیم مدیریت و هیئت مدیــره چه کسانی هستند؟ • اعضا دارای چه تخصصها و ویژگیهایی هستند وچــــگونه موفقیــــت شــرکت را افزایش میدهند؟ • مشاوران تخصصی اصلی که به همکاری با شرکت میپردازند چه کسانی هستند و چه تخصصی دارند؟ • برای هر یک از واحـــدها به چه افــــــرادی با چه تخصصهایی و به چه تعداد نیاز دارید؟ • پیشبینی نیروی انسانی شرکت در سه سال آینده چقدر است؟ • میزان وابستگی به نیروی انسانی متخصص و کمیاب چقدر است؟ • شرکت تا چه حد میتواند این نیروهـــــــا را تأمین کند و چگونه این کار را انجام میدهد؟ • سیاست سازمان در زمینه پرداخت دستمزد کارکنان چیست؟ چه نوع پاداشهای مادی (مشارکت در سود، دریافت سهام) و غیرمادی (مسافـــرت، دورههـای آمــوزشــــی، ورزش) در نظــر گرفته شده است؟ كنترل طرح نظارت و كنترل مرحله به مرحله زمان اجراي هر يك از بخشهاي طرح و اصلاح الگوهــــــا از جمله وظايف مدير در اين قسمت محسوب ميشود. بايد مطمئن شويد كه همه مراحل طبق اصول و چارچوبهاي پيش بيني شده به پيــش رود. همانند رهبر يك اركست كه تيم را از مرحله انتخاب، دادن اطلاعات، تمرين، بازخواني و اجراي عمومي هدايت و كنترل ميكند، شما نيز در جايگاه مديري مدبر، بايد همواره در كنار تيم تجاري خودتان باشيد. نقاط ضعف و قدرت اعضا را بشناسيد در برخي مواقع اجرا را متوقف كنيد و به اصلاح بپردازيد و در نهايت در مسير موفقيت گام برداريد . اجراي طرح شايسته سالاري و تفويض اختيارات به كارمندان در سازمانهاي متمركز، مديران ارشد و آنــــــان كه در رأس سازمان هستند حق تصميمگيري دارند. در سازمانهاي غيرمتمركز همين تصميمات در سطوح پايينتر گرفته ميشود. مسئله فقدان تمركز به صورت يكي از معماهاي لاينحل درآمده، زيرا در سازمانهــايي كه ديوانسالاري، به صورت صددرصد رعـــايت ميشود همه تصميمات به وسيلــه مديريت عالي سازمــــــان اتخاذ خواهد شد. ولي با بزرگترشدن سازمان و بالارفتن تعـــداد كاركنان، واحدها و دواير، نميتوان همه تصميمات را به مقام عالي سازمان ارجاع كرد يا اينكه ميزان بار تصميمگيري به حــــدي ميرسد كه يك مقام ارشد نميتواند آن را تحمل كند. بنابراين نتيجه تحقيقاتي كه روي سازمانهاي بزرگ انجـــام شــــده است نشان ميدهد كه پديـده عدم تمركز در آنها بيشتر رعايت ميشود. هرچه مديران به زيردستان اعتماد بيشتري داشته باشند و آنان را افـــــرادي شايسته بدانند تفويض اختيارات نيز بيشتر خواهد شد. اگـر در سيستـــــم بازخورد مناسبي براي ارزيابي نتايج تصميمات وجـود داشته باشد، عدم تمركز نيز بيشتر ميشود. به بيان ديگر هرچه تصميمات اتخاذ شده به وسيله يك واحد، بر عمليات واحدهاي ديگر تاثيرگذارتر باشد، ميزان مشاركت ساير واحدها درتصميمگيري بيشتر ميشود و زمينه را براي عدم تمركز سازماني فراهم ميآورد. طرح ايجاد انگيزه و افزايش روابط با كارمندان يكي از روشهاي افزايش بهرهوري و ارتقاي كيفي محصولات، ايجاد انگيزه و تشـــويق است. به كارمنداني كه وظايفشان را به خوبي انجام ميدهند، تسهيلات خاصي ارائه دهيد. شخصــــيت و مهارت هر يك از كارمندان را ارزيـابي كنيد و با تفويض اختيارات آنان را در اجراي مسئوليتهاي بزرگ بیازمایید. هر ماه براساس معيارهاي خودتان و نحوه اجراي امور توسط كارمندانتان، براساس تواناييهاي آنان فردي را انتخاب كنيد و در ميان ساير اعضا تشويقش كنيد. اين كار نهتنها روحيه و اعتمـــاد به نفس كارمــندان را افزايش ميدهد، بلكه با ايجاد فضايي رقابتي و سالم بستر مناسبي براي پيشرفت و ارتقاي آنان فراهم ميآورد. كلام آخر مديريت تلفيق هنر و دانش است. در واقع بهکارگیری استعدادها و تواناييهاي كارمندان در جايگاه مناسب عنوان میشود كه تنها توسط ارزيابيهاي مدير اجرايي خواهد شد. دانش ارزشيابي كارمندان و استفاده از طرحهاي برنامهريزي شده ميتواند منجر به دستيابي اهداف شود. مديريت و ايجاد رابطهاي منظم و پايدار ميان توليد محصولات، اعضا و ارتباطات خارج از سازمان به هيچ وجه كار آساني نيست. هنر مديريت تا حدود زيادي به دانش و مهارت؛ و در گام بعدي به اصول روانشناختي و تجربه نياز دارد. پيش زمينه مديريت، فعاليت حرفهاي در دوران كارمندي است. به ياد داشته باشيد، هيچ كارمندي پس از گذراندن دورههاي آزمون و خطا و كسب تجربــه به جايگاه مديريت ارتقا نمييابد و هيچ تجربهاي پس از تمرين و تكرار حاصل نميشود. Written by: F. John Reh مترجم: سيد رسول ميرزايي موسوي
آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها ساعت کاسیو">ساعت کاسیو
نويسندگان |
||||
![]() |